Keymetrics

Gör ditt liv enklare och spara 55 minuter i veckan

Du saknar den, jag jagar den, min sambo tycks inte hitta den alls. Vad pratar jag om? Tid så klart! Den bästa presenten din chef kan ge dig. Och visst, vi alla drunknar i “Fem tips för att spara tid”, “Gör ditt liv enklare med tre steg” eller “Effektivisera din vardag på kontoret”.

Projektledaren inom mig gillar alla tips på att spara tid och marknadsföraren inom mig gillar annorlunda reklamkampanjer. Det är anledningen till varför jag vill tipsa er om en annorlunda reklamkampanj som startade i måndags och som sköts av Visma, ett företag som gjorde sitt namn känt genom att jobba med affärssystem.

#VismaOfficeHack tipsar bland annat på Youtube om: Hur kan du spara 55 minuter i veckan på att stryka en skjorta med plattång eller Rädda din dag genom att fixa provisoriskt hörselskydd. Kampanjen är en videotävling där Sveriges bästa OfficeHack efterlyses och vinnaren belönas med en check på 10 000 kronor. Första tio filmer ska inspirera flera att presentera egna ’spara-tid-idéer’ i videoformat. Tävlingen pågår till 1 december så det finns gott om tid att komma med egna bidrag.

Jag ställde några nyfikna frågor till Niclas Nässlander, marknadschef på Visma Software AB.

24619c0Hej Niclas, tack för att du vill ta dig tid att svara på några frågor. Kul att en bransch inom er nisch tar sig in i den digitala världen med en annorlunda kampanj.

Hej Elwira, kul att du uppmärksammat kampanjen.

Hur föddes idén?

Den föddes när jag och yngsta dottern kollade på roliga klipp på YouTube ihop och vi landade i olika typer av hacks som vi skrattade högt åt.

Kan du berätta kort vad ert mål med kampanjen är?

Vismas vision som företag är att effektivisera verksamheter, och officehack är just ett sätt, om än lite mer lättsamt, att effektivisera sin arbetsmiljö på. Våra tio filmer med Visma Office Hack visar med glimten i ögat hur enskilda medarbetare enkelt kan effektivisera sin tillvaro på arbetet och spara värdefull tid. Med tävlingen vill vi samla in fler idéer om hur kontorslivet kan effektiviseras och sprida den kunskapen vidare.

Vem producerade filmerna?

Filmerna har producerats av Sitrus och idéerna till filmerna har kommit från Vismas medarbetare i hela Sverige.

Testade du själv knepet med plattången?

Inte personligen även om det just nu är min personliga favorit. Däremot är alla hacks testade både en och två gånger.

Har ni fått några bidrag till tävlingen ännu?

Kampanjen lanserades i måndags så än så länge är lite tidigt för bidragen att trilla in. Men Dagensanalys.se:s läsare är ju kreativa och det finns säkert en och annan som har ett bra office hack att bidra med.

Ni på Visma började er egen digitalresa för typ två år sedan? Hur många är ni som jobbar på marknadsavdelningen?

Visma består av flera olika bolag som har kommit olika långt i den digitala resan. Det är ju en extremt spännande resa där alla medarbetare är delaktiga. Inte bara marknadsresurser utan alla är involverade, inklusive vd och säljchefer vilket är ett måste för att lyckas anser jag.

Vilka tips har du för företag inom er bransch som är i början av sin egen digitaliseringsresa?

Börja i liten skala och bygg vidare allt eftersom. Se till att webben fyller en funktion som stödjer affären och inte bara ett “visitkort” på nätet är en lämplig början. Efter det är det lämpligt att börja kolla på kundresan och stötta den med bra och relevant kommunikation.

Lycka till med kampanjen!

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Därför ska du använda synonymer och relaterade sökord