Keymetrics

Efter premiären kommer en vardag – då får du hjälp av WebScanner

Vad skönt! Vi kom fram och vi segrade! Den nya webbsidan är lanserad och premiären, tack och lov, gick utan några störande moment. Många timmar bakom oss och både jag samt uppdragsgivarens projektgrupp suckar med en lättnad. Nöjda med resultatet lägger vi en kortare planering och förberedelse för steg två: Det dagliga arbetet med innehållet.

Det är egentligen nu det roliga börjar men jag kan nästan bokstavligen känna av en viss oro i projektgruppen. Oron är nästan alltid lika stor, det vill säga oavsett om jag har att göra med ett större eller mindre företag.

Det mest vanliga är osäkerheten inför de dagliga rutinerna med webbsidans förvaltning när det kommer till innehållet. Denna oro växer ofta med antalet webbredaktörer, gästande skribenter, språkversioner samt omfattningen av webbsidor.

I mina projekt testade jag ett verktyg som, i alla fall för mig och mina uppdragsgivare, har gett mycket goda resultat. Med hjälp av tjänsten WebScanner fick vi enkelt hjälp med att hitta bland annat stavfel, brutna länkar, brister i SEO och “tunga” bildfiler. Läs min intervju nedan med David Fredriksson från svenska Vincera, som står bakom tjänsten.

vinceraHej David, tack för att du vill svara på några frågor. Du har jobbat med WebScanner sedan 2009 och har en mångårig erfarenhet av att utveckla, driva och förvalta webbplatser.

Ja, jag har sysslat med webb i snart 20 år nu, både på leverantör- och kundsidan och haft roller som utvecklare, projektledare, systemförvaltare och webbansvarig.

Varför utvecklade du WebScanner?

Jag har alltid tyckt att det har saknats bra stöd för redaktörer och webbplatsägare gällande kvalitetssäkring av innehållet. Ibland finns det enklare inbyggda funktioner i CMS:et, men dessa räcker oftast inte till. De är krångliga att hantera och förstå så redaktörerna använder dom inte. Många företag saknar ett verktyg som detta men vanligt är också att de inte ens är medvetna om alla fel på deras webbsidor, ser inte problemet och letar därför inte efter en lösning. Deras besökare tappar intresset, vänder i dörren och företaget tappar affärer, utan att ens veta om det.

Kan du kort berätta hur WebScanner kan underlätta en redaktörs dagliga arbetsuppgifter?

En viktig grundsten i tjänsten är att kontrollerna utförs med automatik utan att redaktören själv behöver tänka på det och istället kan fokusera på att skapa kvalitativt innehåll. Kontrollerna körs så ofta som det passar kunden och resultatet kommer tydligt sammanställt i ett mail för att direkt ge dem information om vad som behöver åtgärdas. Se WebScanner likt en hjälpande hand som meddelar dig när något behöver fixas istället för att du själv ska komma ihåg allt som behöver kontrolleras och på vilka ställen.

Vilka typer av fel kan verktyget hitta?

För närvarande har vi stöd för fyra olika områden: trasiga länkar/brutna bilder, stavningskontroll, validering av sökoptimering/tillgänglighet/innehållspolicys samt mätning av läsbarhet på texter enligt LIX-standarden. Det finns stor flexibilitet i kontrollerna och de kan anpassas på flera sätt utifrån vad kunden vill prioritera och därmed utesluta onödiga varningar.

Google Webmaster Tools och WebScanner? Utesluter dessa verktyg varandra?

Absolut inte! Det finns flera viktiga funktioner i Webmaster Tools som bör användas för att webbsidan ska vara rätt tekniskt inställd och möta sökmotorer på rätt sätt. Men du finner inte alls samma stöd för att hitta stavfel, trasiga länkar och annan validering av själva innehållet som finns i WebScanner. Webmaster Tools hjälper alltså inte redaktörer att löpande hålla sitt content fritt från fel. Förutom att trasiga länkar och stavfel ger en sämre upplevelse för besökarna, rankar även sökmotorer webbplatsen lägre p.g.a detta och det känner inte alla till.

Är WebScanner ett lämpligt verktyg för både stora och små företag?

Absolut! Storleken på företaget är inte relevant och tjänsten passar till ansvariga för både stora som små webbplatser. Det viktiga är att man förstår att denna typ av uppföljning behövs och ökar värdet på sajten. Oavsett om syftet med den är att sälja något eller bara sprida information.

Detta inlägg är Sponsrat av Vincera som marknadsför WebScanner.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
En av fyra chefer baserar idag strategiska affärsbeslut på magkänsla