Keymetrics

Analytiker – en strategisk funktion eller en excelsekreterare

Data och analys är de viktigaste faktorerna för nå en digital framgång. Trots detta behandlas analytiker i många fall som excelsekreterare som skall ta fram siffror åt de analoga cheferna. Det är dags för företag att ta den den digitala utvecklingen på allvar och fatta sina beslut på data och analys, istället för att ta beslut grundat på relationer och incitament.

Det är fascinerande hur många beslut som fortfarande tas på tyckande istället för kund- och beteendedata som berättar vad kunderna gör och faktiskt vill ha i realtid. 

Analytikernas roll är många gånger underordnad och de får ofta leverera siffror till ledningen, men inte insikter till beslut. De sitter och analyserar kund- och beteendedata för företaget och skulle kunna vara behjälpliga med att hjälpa företagen att optimera många processer så att man kan öka sin försäljning minska kundtapp och i slutänden få in mer pengar till företaget.

Men även om analytikerna oftast sitter på alla insikter får de sällan komma till tals, då de skall leverera siffror och beslutsunderlag till sina chefer som skall verkställa besluten och ta åt sig äran.

Det är på tiden att analytikerna får en given roll i varje ledningsgrupp, en CAO är precis lika central och viktig som CEO, CFO, CMO, CIO, CDO…

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Sveriges Annonsörer säljer KIA index – vill istället bli kravställare