Keymetrics

Testa de dolda spelen i Messenger – och se början på något stort

Facebook planterar små spel i sitt Messenger – senast ett litet basketspel för mobilappen. Dessa spel är dock mer än bara trivia, och är begynnelsen på en helt ny era av hur vi kommer att använda oss av meddelandetjänster i framtiden.

Vill du spela basket i mobilen? Det kan man nu göra via ett litet, ”hemligt” spel i Facebooks Messenger. Hur? Enkelt – starta din mobila app, och börja en konversation med någon av dina vänner. Gräv fram ”basketbolls-emojin”, skicka den och ”tapa” sedan på bollen. Ta-dah! Nu kan du spela basket!

Spelet (jag har faktiskt testat) är förvånansvärt beroendeframkallande, och smått lysande i sin enkelhet. Den fungerar dock endast i mobilappen (iOS och Android), och då den senaste uppdateringen.

fb-messenger-game
Basket

Det är förresten inte första gången Messenger planterar ett hemligt spel i sin app. Sedan ett tag tillbaka är det känt att man kan starta ett schackparti med en fejjan-vän. Starta den genom att skriva @fbchess i meddelandefönstret. Det är lite krångligt att spela då det kräver en del kommandon, men prova ändå! Jag har redan utmanat min sambo.

Läs mer: Nu kan du dela dina Spotify-låtar med Facebook Messenger

Men varför dessa små dolda spel?

Det ryktas om att Facebook kommer starta något som heter Messenger Bot Store –  en plats där utvecklare kan ladda upp nya tillägg till den stora meddelandeappen. Man kan ju redan beställa taxi, boka restauranger och resor inifrån själva appen – och trenden lär fortsätta.

Gränserna för vad meddelandeappar kommer kunna nyttjas till kommer att fortsätta att flyttas framåt. Dessa små spel kan tyckas vara lätta förströelser – men för den nyfikna är de ytterliggare exempel på den inbyggda potentialen som gror i den mobila meddelandeappen.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Google vill gå runt kakorna och fånga in annonsörerna med ny mätmetod