Keymetrics

Superkakor, anyone?

Du har säkerligen sett meddelanden av typen ”på den här siten använder vi cookies för att våra tjänster ska fungera på bästa sätt. Genom att fortsätta använde webbplatsen godkänner du att vi använder dem, ” eller något i samma stil. Det innebär att du blir tillfrågad att spara en liten textbaserad datafil av webbservern du besöker,  i din dator. När du besöker siten igen så känner siten till dina preferenser, som exempelvis språk och andra inställningar som du föredrar.

Bekvämt för dig som användare. Cookies kan du ta bort från din dator om och när du vill. Instruktioner hittar du exempelvis här.

Men… nu finns även ”super cookies”, eller ”zombie cookies” som de också kallas.

Det är kanske naivt att tro att de webbplatser du besöker bara vill göra det bekvämt och lätt för dig. Sannolikt vill de veta mer om vad du gör för att placera passande reklam hos dig när du surfar på nätet. Och kanske sälja din information vidare till andra bolag. Ett av de bolag som nyligen granskats är amerikanska Verizon.

The Federal Comnunications Commision, FCC, den amerikanska myndigheten som ansvarar för etermedier i USA har undersökt hur Verizon använder sig av det som kallas ”supercookies”. Det innebär att även om du raderar dina cookies enligt instruktionen ovan så finns de kvar. De förblir permanenta på din dator genom att de helt enkelt ”vägrar” att bli raderade genom att kopier sig själva på din dator – de överlever dina raderingsförsök. Det har kommit till kännedom att Verizon har använt ”super cookies” sedan 2012 men att de inte meddelat detta förrän 2014.

Nu har man uppnått en förlikning med FCC, vilket inte innebär att Verizon måste sluta använda ”super cookies”, men att de måste betala böter på 1.35 millioner dollar. Verizon måste även fråga besökarna om de godtar att deras data delas med en tredje part, dvs Verizon kan inte utan tillstånd dela ditt data med andra företag. Det här skriver techcrunch om på måndagen.

Vilka andra företag använder ”super cookies”?

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Hur många kunder har du egentligen?