Keymetrics

”Stick ut på LinkedIn”

”You’re Closer Than You Think” heter LinkedIn första reklamfilm som visar kraften i hur nätverket kan hjälpa alla att nå sin potential. Även om LinkedIn har nog med utmaningar för att hålla sig på topp så ska inte du behöva ha det. I denna intervju berättar Charlotte Hågård om hur du når dit och hur du håller dig kvar där.

LinkedIn har en hel del att göra för att nå de yngsta användare. De dagliga besökarna till nätverket är kvinnor i åldern 36-45 och män i åldern 26-35. Senaste statistiken för Sverige avslöjar att bara två procent av användarna besöker LinkedIn dagligen.

Även om statistiken just nu inte är så positiv för nätverket så växer intresset för Linkedins framgångsrecept hos flera av oss. Vare sig du är jobbsökande, företagsledare, chef, konsult, student eller egenföretagare går du miste om extremt viktiga kontakter om du inte har ett personligt varumärke som väcker intresse hos den som söker efter dig.

Den 24 februari, publicerades en bok med titel ”Stick ut på LinkedIn” av Charlotte Hågård, som innehåller en lätthanterlig steg-för-steg-vägledning i hur du blir framgångsrik på Linkedin. Vi är glada att Charlotte Hågård hittade några minuter för att svara på frågor från oss.

Charlotte Hågård webbupplöst 3Hej Charlotte, tack för att du vill svara på några frågor. Kan du berätta lite mer om dig själv?

Jag är pionjär inom karriärutveckling i Sverige och driver företaget Newstart sedan 1992. Jag jobbar som karriär- och chefscoach, föreläsare och har skrivit sju böcker inom karriärområdet. Sedan många år har jag specialiserat mig på personliga varumärken och LinkedIn och det är det min nya bok handlar om. Jag hjälper även företag med sin LinkedIn-strategi och att skapa varumärkesambassadörer bland medarbetare och kunder.

Du driver idag ett företag som hjälper människor att utvecklas och hitta rätt karriär. Hur viktigt är LinkedIn för Newstart när det kommer till marknadsföring av era konsulter och utbildningar?

Vi använder själva LinkedIn som en marknadsföringsplattform, publicerar en del uppdateringar varje vecka, både på vår företagssida samt via våra personliga profiler. Jag bloggar också via LinkedIn, det får jag många följare på.

Ditt motto är: ”Lägg din energi på rätt saker! Livet är för kort för att jobba med fel saker och ha tråkigt på jobbet!”. Hur kan man på ett smidigt sätt antyda på sin egen LinkedIn-profil att man är redo utan att det ska uppfattas som störande av nuvarande arbetsgivare?

Min åsikt är att man ska visa att man är professionell och lyfta fram sina kompetenser i profilen, framförallt i yrkesrubriken och i sammanfattningen. Skriv aldrig att du är redo för nya utmaningar i yrkesrubriken, det skriker ”desperation” lång väg. Däremot kan du antyda i sammanfattningen att du är engagerad i ditt jobb och alltid intresserad av att utveckla dig och hitta nya möjligheter. Då kan det betyda både internt och externt vilket inte stör din relation med din nuvarande arbetsgivare.

Många profiler på Linkedin liknar varandra. Exempelvis: ”En driven, strategisk och kreativ ledare som är passionerad i sin yrkesroll och har betydande erfarenhet samt är motiverad, positiv och social som person”. Hur skulle du rekommendera att skriva om presentationen?

Jag skulle rekommendera att lägga med några exempel som ger bevis på att du kan det du säger att du kan. T ex. ”Jag är en driven, strategisk och kreativ ledare, ett exempel på detta är att jag i 5 år drivit upp ett helt nytt affärsområde från 0-150 miljoner i omsättning och från 1-64 medarbetare.”

Nytt med boken är att den inte bara vänder sig till privatpersoner, utan även visar att företag behöver ta kontroll över den bild de förmedlar av sig själva internt och externt. Kan du ge oss dina tre bästa tips?

  1. Tydliggör vem som är er ideala målgrupp på LinkedIn och skriv för dem.
  2. Tänk noga igenom vad ni vill publicera för innehåll på företagssidan. Dela sådant som skapar engagemang och nyfikenhet att vilja veta mer.
  3. De flesta vill följa företag som aktivt delar med sig av sin kunskap. Se till att dela blogginlägg och nyheter som rör din verksamhet och som är relevant för din målgrupp.
  4. Använd alltid bilder ihop med era inlägg, det skapar mer intresse.

Tack för din tid Charlotte! Ni som läser kan köpa boken här.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
3 tips från Arla Foods om hur du kan arbeta effektivare med PLM