Keymetrics

Öka konverteringen med 500 procent med rätt rubrik och bild

Text och bild är otroligt viktiga för att skapa läsande eller köp, men tyvärr lägger många publicister och marknadsförare lite tid på att testa vad som faktiskt fungerar eller ej.

Jag personligen älskar webbkonvertering det är det absolut roligaste som finns. Jag har exempel där vi med ett enda multivariat test ökade försäljningen med hela 66 procent – jag kommer gärna ut och gör en presentation om någon är intresserad av att lära sig mer om webbkonvertering.

Jag gjorde nyligen ett test där jag skrev en bra artikel men jag var inte så nöjd med bilden och rubriken, som inte heller skapade någon läsning. Jag bestämde mig för att publicera exakt samma artikel igen veckan efter och ökningen var otroligt stor med ny rubrik och bild.

Första artikeln gick ut 12 februari med rubriken Två heta tips om hur du lyckas med digital marknadsföring den har bara haft 207 visningar

Jag publicerade exakt samma artikel 16 februari med en ny rubrik en annan bild med en ny ingress Så här lyckas du med din digitala marknadsföring den har hitintills haft 1143 visningar

Skillnaden är enorm med bara en personlig bild på mig själv och en annan rubrik och ingress så gav det över 500 procent mer visningar. Jag har gjort samma sak flera gånger då jag själv tycker att jag har skrivit en bra artikel men ingen har läst. Ibland har jag haft produktbilder som jag har bytt ut till person i bild (personer i bild fungerar nästan alltid bäst). Jag har även vässat rubriken och för det mesta tar det fart.

Alla som har bra trafik borde bygga upp rutiner så att de som publicerar saker på webben skall kunna testa hur olika rubriker eller bilder fungerar man kan fördela trafiken lite olika antingen 50/50 eller 33/33/33 eller 25/25/25/25 och sedan skapa skript så att när en av dem utkristalliserar sig som vinnare så skriver den över förloraren.

Man får börja med att analysera befintlig trafik för att se hur många visningar och hur många procents skillnad man skall har och lägga skript på som sedan skall automatiseras i processen. Sedan är det bara att lansera analysera och iterera för att utveckla vidare.

Nu säger kanske vissa som jobbar med A-B tester att detta inte är ett riktigt A-B test, jag instämmer då man skall köra dem parallellt över tid men det fungerar tyvärr inte om man inte har stor trafik.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Så här granskar USA onlinejättarna