Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Ny webbplats: De 6 förekommande migrationsfelen

Jag har en hel del webbprojekt bakom mig och otroligt sällan är jag kallad till projekt som har att göra med ”jungfru-varumärken”, det vill säga sådana som inte satt ett digitalt spår tidigare.

Det mest förekommande är att uppdragsgivaren har en webbplats som ska migreras till en ny plattform eller att varumärket ska bygga om konceptet. I många fall tycker jag att vi tenderar att bygga webbplatser som är långa och överbelastade med information som snarare arkiverar än utvecklar kommunikation. Som ett köpcentrum med fem våningar som ingen riktigt orkar dra sig genom.

De sex förekommande felen är:

  1. Om vi har bra innehåll? Vi ska flytta allt innehåll vi hade innan men det ska se snyggare ut.
    Nej! Ditt innehåll borde revideras och sorteras på exakt samma sätt när du gör ”vårstädning” i garderoben. Det är ett superbra tillfälle att göra olika typer av företagsanalyser!
  2. Till vem? Vi har exakt samma målgrupper som vi hade när vi byggde föregående webbsida för fem/tio år sedan.
    Nej! Din målgrupp har vuxit och ändrat internetvanor på samma sätt som du själv gjorde. Dessutom har troligtvis dina ”gamla” kunder nya vänner eller egna barn som kommunicerar på ett helt annat sätt. De vill du väl inte gå miste om?
  3. Om oss? Vi vill kommunicera samma budskap/story som när företaget grundades, det vill säga 1996.
    Nej! Missförstå mig inte, självklart ska ni lyfta upp era erfarenheter men storyn måste skrivas om. Och kanske till och med på ett annat sätt? Kanske ska ni satsa på videoinnehåll istället för trista skrivna historier?
  4. Flera språk? Vi har vuxit och har kontor i Polen, Ryssland och Tyskland och vill därför satsa på översättningstillägg.
    Nej! Det räcker inte att ”översätta” direkt och exakt från er svenska webbplats. Globaliseringen handlar om att anpassa innehållet till de kulturvärderingar och kommunikationssätt som era nya marknader har. Ingen bra idé att snåla på utgifterna här.
  5. Personalen? Den kommer och går så att säga och nyckelpersonen är Vd:n som ska lyftas upp på samma sätt som tidigare.
    Nej! Det var alltid viktigt men är nu nästintill avgörande för att lyckas: Vem jobbar för dig? Det är med dina anställda som jag gör affären inte med Vd:n. Och Vd:n? Ja, han klarar sig inte heller utan medarbetare så humanisera er ”kontakta oss”-sida.
  6. Referenser? Superviktiga, vi vill ha en lista med logo på kunderna.
    Nej! En anonym logo säger mig absolut ingenting och väcker inte mitt förtroende. Jag vill veta vem på företaget som köpte tjänster/produkter från er och varför gjorde de det. Vilka behov/problem löste ert företag?

Kontentan? Vi bygger snyggare och snabbare webbplatser där innehållet är som det var innan och där webbplatsen liknar köpcentrum som är otroligt svåra att orientera sig i. Gigantiska flervåningshus där vi tillbringar flera timmar på våning tre eller fem utan att hitta det vad vi letade efter. Och vad gör när vi tröttnat på köpcentrumet?

Vi springer ut och letar efter en specifik liten butik som säljer de varor vi egentligen vill köpa. De som nischar sig i sitt utbud och som vet till vem och vad vill de sälja! Och helst där du kommer ihåg expediten och expediten frågar dig när du kliver genom tröskeln och säger: ”men hej, dig känner jag igen, visst var du här för några veckor sedan?”.

Satsa på webbprojekt som må ta längre tid men som planeras som genomtänkta satsningar på att marknadsföra och humanisera ert varumärke än liknar halvhjärtliga vårstädningar utan någon tanke bakom.

Och kom ihåg att det är sällan programmerare som saknar kompetens!

Projektledare med spetskompetens inom digital marknadsföring

En holistisk projektledare som ser flöden och konsekvenser och som kan tolka informationen mellan olika partner. Konsult inom webb (utveckling och upphandling), marknadsföring (koncept och produktion) och projektledning (extern och intern).
”Fantasi är viktigare än kunskap. Kunskapen är begränsad. Fantasin omgärdar världen.” Albert Einstein.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>