Mer häftiga brillor på gång – denna gång från Snapchat

Några intressanta nyrekryteringar av sociala medier-jätten Snapchat verkar visa på hemliga planer kring ett par nya smarta glasögon. Nu ska man alltså utmana Google Glass.

Det är flera stycken expert-sajter som tror att de nya anställningarna kan peka på byggandet av ett “hemligt” tech-team som början på ny hårdvara från Snapchat. Namnen (rapporterade via CNET) kommer från ställen som Microsoft’s HoloLens, PTC, Vuforia och eye-trackingspecialisterna Eyefluence.

Läs mer: Snapchat – kanske den viktigaste kanalen för att nå unga konsumenter

Men dessa nytillskott inom det som kallas augmented reality (förstärkt verklighet, teknik som blandar intryck från den fysiska världen med mjukvaruinformation) kan också tyda på att Snapchat är mer intresserade av nya appar. Tidigare uppköp av exempelvis Vergence Labs (kameraglasögon) och QR-kodföretaget Scan.me har resulterat i olika mjukvarulösningar, som Snaptag.

Snapchats nuvarande fysiska produkter sträcker sig till rätt okomplicerade saker, som handdukar, ryggsäckar och kortlekar. Att gå från detta till superduperglasögon kan tyckas vara ett stort steg. Å andra sidan vore det inte första gången Snapchat gör något vansinnigt galet – och det verkar ju ha fungerat utmärkt hittills för det framgångsrika företaget.

Något är i varje fall på gång, och det är inte heller någon större tvekan kring att augmented reality verkligen är det nya heta för tillfället. Om Snapchat luskar ut något sätt att dra nytta av AR-teknologin kommer det onekligen att föra företaget framåt.