Keymetrics

Infograf: En av tre internetanvändare ser bara på linjär-TV

Linjär-TV (alltså vanlig, icke uppkopplad TV) är trots allt inte död än. Dessa linjär-lojalister står för en tredjedel av de globala tittarna, trots att de i övrigt har internettillgång.

Föga förvånande är majoriteten av dessa ”traditionella” TV-tittare något äldre, exempelvis är hela 64 procent i mellan 55 och 64 år gamla. I jämförelse så är det bara 25 procent av 16-24-åringarna eller 26 procent av 25-34-åringarna som vägrar online-TV.

Läs mer: Fler kvinnor och högre medelålder – infografen som visar Sociala Mediers universum

Detta förklarar också vissa geografiska skillnader; i länder eller områden dominerade av äldre invånare är det ofta just linjär-TV som gäller även om de i övrigt är aktiva internetanvändare.

COTD-Charts-22-March-2016-1-in-3-Watch-No-Online-TV
Källa: GlobalWebIndex

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Så här granskar USA onlinejättarna