Keymetrics

Hitta influenser som aldrig säger något ditt varumärke måste skämmas för

Enligt rapporter och undersökningar ökar antalet företag som vill jobba med influenser. Men att hitta en ”lämplig” influenser är inte det lättaste och många företag tar beslut att avsluta samarbete med kända bloggare och profiler (Zytomierska sparkas från Finest,  Åhléns bryter med ”Alla mina kamrater”).

Läs även: Jobbar du med influenser redan idag? och Jobbar du med bloggare eller influenser? Fem frågor du då borde ta ställning till!

Nej, det är absolut inte alls det lättaste men, enligt Digiday finns en räddning: Istället för att välja en kändis som kan ställa till problem så väljer du ett husdjur med starka sociala mediakonton och använder den i dina reklamkampanjer. ”Det finns en känsla av säkerhet när man arbetar med ett älskvärt husdjur snarare än en människa – som kan visa sig vara en dålig matchning eller kan säga något dumt”. Det är inte bara säkrare men även billigare att anlita ett kändisdjur (tänk Angry Cat), räkna dock att superstjärnor tar typ 2-3 000 dollar per deal.

Hittills verkar det som att hundar och katter tar över och är de mäktigaste influenserna. Men vi på Dagensanalys.se presenterade under seminariet om videomarknadsföring i november 2015 en kändishöna som heter Åsa. Hon kom och hälsade på oss med Annika Lindh, från Djuragenturen. Så det finns även andra djur än just katter och hundar som är kändisar.

Läs även: Djur ger klirr i kassan för varumärken

Att fundera på till nästa bolagsstämma: Om ditt företag var ett djur, vilket djur skulle ni vilja vara? Be därefter dina medarbetare att hitta ett lämpligt kändisdjur på Insta eller varför inte köpa ett kontorsdjur?

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Facebook börjar sälja tv-abonnemang