Keymetrics

Digital marknadsföring är motorn i svensk reklammarknad

De digitala medierna ökar kraftigt. Investeringarna växte med 20 procent och omsatte nära 13 miljarder kronor under 2015.

Det är sökordsmarknadsföring, mobilmarknadsföring och webb-tv som bidrar mest till den positiva tillväxten. Andra medier som nått ny all-time-high är radio, bio, utomhus och butiksmedia.

IRM:s senaste kvartalsrapport som summerar utvecklingen för medieinvesteringarna under 2015 visar att vi hade ett urstarkt fjärde kvartal som bidrog till att 2015 blev ett rekordår för reklammarknaden. Under fjärde kvartalet växte marknaden med 6,7 procent jämfört med 2014 års sista kvartal.

Även de totala medieinvesteringarna nådde ett nytt all-time-high under 2015. Omsättningen uppgick till 32,9 miljarder kronor. Därmed omsatte marknaden mer än det tidigare rekordåret 2008 då omsättningen uppgick till drygt 32,8 miljarder kronor.

”Äntligen! Efter krisen 2009 har medieinvesteringarna inte lyckats nå upp till 2008-års nivåer förrän nu, kommenterar IRM:s VD Madeleine Thor”

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
E-handelskonsulterna Omniarch öppnar upp i Göteborg