Keymetrics

Darren Mowry är Amazon-amerikanen som älskar digital innovation från Sverige

Darren Mowry är Norden- och Baltikumchef för det progressiva cloudföretaget Amazon Web Services. Vi pratade med honom om varför det är viktigt för digitala företag att ha en molntjänst som kan analysera samtidigt som den samlar in data. Vi diskuterade hur han ser på oss svenskar och varför han flyttade hit och hur Amazon Web Services blivit megastort på bara tio år samt vad han vill göra med det faktum att Sverige har flest framgångsrika tillväxtföretag (teknik-startups) per innevånare i hela världen.

Min första tanke när jag blev tillfrågad att göra en lång intervju med honom var “Oh, no – inte en teknikintervju!”. Men Darren Mowry visade sig inte vara det minsta tråkig utan en påläst, tillgänglig och väldigt trevlig person med massor av spännande framtidsplaner för att stötta Sveriges största exportindustri – internetstartups och spelutveckling.

Amazon Web Services (AWS) är formellt ett affärsområde inom e-handelsjätten Amazon – eller ”molndelen” av Amazon. Man skulle kunna tro att AWS är avknoppning som uppstått ur den kompetens kring molntjänster som Amazon har utvecklat under sina många år som världen största e-handelsföretag. Amazon Web Services har ju dessutom samma namn – snyltar de på igenkänningsfaktorn?

Hur är det egentligen – rider ni på Amazons varumärke, Darren?

– Bra fråga. Men nej, det är faktiskt inte sant – låt oss reda ut det en gång för alla. Många tror att Amazon hade massor av extra kapacitet i sina system, som datakraft och lagringsutrymme, och att bolaget ville tjäna snabba pengar på det. Det är så långt från sanningen man kan komma! Amazon Web Services (AWS) föddes genom en helt egen och avsiktlig affärsplan 2006. Den skrevs av AWS VD Andy Jassy som då jobbade direkt med Jeff Bezos, Amazons grundare. Jassy sa “… det vi vet nu om att driva massiv internetinfrastuktur i en ofattbar skala och samtidigt ge den bästa användarupplevelsen och dessutom säkerhet, kan vi omsätta i den här affärsplanen”. Jeff Bezos gillade det och sa mer eller mindre tuta och kör!

– Så vi började med lagring i molnet, fortsätter Mowry. I dag har vi många fler tjänster. Och ja, även om Amazon är en del av samma koncern så behandlar vi Amazon som vilken kund som helst – no special favors.

Okej – så vilka var era första kunder? Man kan ju tänka sig att det var e-tailers eller Amazonåterförsäljare? Eller?

– Nej, nu är du ute och cyklar igen. Det var faktiskt internetstartups, alltså småföretag. Deras behov var initialt utrymme – i molnet. De kom till oss och sa “vi har massor av content som kostar oss skjortan att lagra – hur kan vi göra det med er istället”? På grund av vår storlek har vi alltid varit ett mer kostnadseffektivt alternativ för dem. Visste du förresten Annika, att Netflix kör på våra servrar? De har vuxit med oss.

Jamen grattis! Hugger HBO Nordic snart på ert erbjudande också?

– Njaej – de är inte vår kund – än.

Men ni jobbar på det?

– Japp. Vi har jättefokus på media och framförallt strömmande media. Jag lägger ned massor av tid att besöka mediahus som Viaplay, MTG och Schibsted med flera.

Okej, men vilken relation har ni med era konkurrenter? Jag träffade IBM Cloud for Entrepreneurs förra veckan, som har en liknande produkt och målgrupp. De kommer förvisso från en annan bakgrund – som ett gammalt produktföretag (datorer) med massor av “legacy”. De kämpar verkligen för att få ut sin tjänst. Hur håller ni dem borta?

– Det är en jättestor fråga och jag skulle vilja dela upp den i flera delar, om det är okej? Jag ska inte uttala mig om IBM för jag vet inte hur deras erbjudande ser ut (trots att jag kommer från Microsoft från början), men du har en intressant poäng när du nämner legacy. AWS lanserades in i molnet direkt. Vi har aldrig haft någon annan affärsmodell än den vi har idag. Det är en kraftfull differentiator för oss. Vi har alltid fokuserat på tjänster – inte produkter. Så vi måste bevisa för våra kunder att vi är värda deras pengar – varje dag. Om vi inte levererar kvalitet till dig – ja, då slutar du bara att använda oss, vilket vi förstås inte vill. Det är ett helt annat sätt att tänka.

– Vår andra fördel är vår gigantiska storlek och möjligheten för våra kunder att snabbt kunna skala upp. Det gör att vi kan finnas överallt på hela planeten men också vara kreativa med prissättningen – vet du förresten att vi har sänkt våra priser femtio gånger sedan vi lanserade? Vi kan bara minska konsumentpriserna genom att bli ännu större. Undersöknings- och analysföretaget Gartner säger att AWS  har (och nu blir det lite tekniskt, trots allt, reds. anm.) 10 gånger mer beräkningskapacitet för Infrastructure as a Service (”molntjänster”) än de andra 14 leverantörerna som Gartner tagit upp i sin Magic Quadrant (här hittar du en förklaring till Gartners beräkningsmodell). Och det inkluderar aktörer som Google och andra jättar. Då förstår du hur stora vi verkligen är.

Wow! Jesus.

– Ja, och eftersom vi är störst får vi bättre priser från våra leverantörer, och då får också våra kunder betala mindre. Besoz har alltid haft filosofin att hela tiden minska kostnader som sedan gör det möjligt för oss att få fler kunder.

Så affärsmodellen och tillväxten är volym.

– Ja, vi växer genom marknadsandelar – inte vinstmarginal.

Men tjänar ni några pengar?

– Ja, vi växer snabbast av alla Amazon-företag. Vi är värderade till 8 miljarder dollar idag. En sak till; vi började som en startup men har blivit ett storföretag – men vi kommer alltid att ha en startupkultur. Det betyder att vi förstår de små företagen som inte har jättebudgetar att lägga på IT – kanske bara ett kreditkort eller ett banklån. Du vet ju det Annika, som själv är entreprenör.

Ja.

– Återigen, vår VD (Jassy) brukar säga att vi ska en startupmentalitet av typen “fail often, fail fast” så vi inte lägger ner tid och pengar på saker som inte fungerar utan snabbt kan ta oss vidare som bolag.

Okej, ja, vi entreprenörer failar oftare än andra (humor). Men jag är fortfarande nyfiken på Netflixhistorien. De lanserade ju sin tjänst i 190 länder – hur gick det till?

– Okej, så när Netflix stängde ner sina egna datacenter sa de i en artikel i Wall Street Journal att “vi är helt beroende av Amazon Web Services för vår infrastruktur”. I ett blogginlägg från 2010 skrev de också: “Vi behöver inte gissa flera månader i förväg […] vilka behov vi kommer att ha. Vi får tillgång till mer kapacitet från AWS nästan direkt”.

Bravo! Över till startups – många i mitt nätverk använder er – de sitter på startup-kontoren SUP46 eller Epicenter i Stockholm. Jag såg till exempel Jessica Stark, VD och grundare av just SUP46, i en informationfilm producerad av er. Är det så ni når ut till startups?

– Nu kommer vi till mitt favoritämne, jag kan prata hur länge som helst, så du får be mig andas mellan varven.

Nä, nä, snacka på du!

– Du är ju entreprenör själv så du vet säkert det här, men vi gör saker väldigt annorlunda än andra företag när vi jobbar mot startups – vi tror att man ska jobba på helt andra sätt – det är till exempel helt poänglöst att försöka sälja något till en entreprenör.

Ja, för vi köper ändå ingenting?

– Exakt. Vi jobbar istället med “påverkare”. (Här är ytterligare ett exempel på vad Darren menar – en informationsfilm med en påverkare, i detta fallet Rosie Linder, grundare av det framgångsrika appspelet Peppy Pals, reds. anm.).

– Inkubator- och accelerator-nätverken i Norden är extremt livskraftiga – så vi har en fokuserad närvaro här och gör aktiviteter särskilt utformade för nordiska startups. Vi stöttar de här nätverken med att sätta in specialister som hjälper innovatörer att komma igång och få utrymme på vår plattform – allt är helt gratis. Men inte bara det – vi hjälper dem med allt möjligt – vi sitter på och är en del av startupcommunityn som vilken supportpersonal som helst. Många entreprenörer tycker kunskapen (som de ofta inte har i sitt eget team) är mer värdefull än pengar.

– Vi har också folk som hjälper till att utbilda privatinvesterare, alltså de som investerar i startupföretagen! Vår relation med dem är inte teknisk – de vill främst veta att deras investeringar ger bra avkastning. Vi bjuder ibland in de portföljbolag som de investerat i och som vi jobbar med, som får berätta hur deras tekniska roadmap ser ut. Framförallt är det viktigt att investerarna förstår att tekniken verkligen fungerar – att det inte är ett hinder för bolaget att växa. En tjänst (vår tjänst) är bättre än att investera i en produkt eftersom vi, entreprenören själv och investerarna snabbare kan få reda på om det är fel satsning, eller inte, och då ändra riktning.

– Jag har också startat ett gaming-team som hostar meetups, pratar på rätt konferenser, arrangerar hackathons och affärscaseutmaningar. Jag har rekryterat en kille från Google USA som gör det här. Spelutvecklare och e-tailföretag har ungefär samma utmaningar – ta till exempel finska Supercell  och Tictail  – de frågar lite samma frågor.

Vad är det som är så specifikt med den nordiska marknaden jämfört med andra regioner i världen?

– Spel- och startup-utvecklingen är unik här! Det är inte svårt att se att möjligheterna är stora. Det var därför jag ville komma hit för ett och ett halvt år sedan. Norden är en otroligt innovativ region och jag ville bygga en organisation inom AWS som stöttar den utvecklingen. Jag kan göra vad jag vill eftersom jag inte är begränsad av en specifik affärsmodell, jag har fria händer.

Spännande – det är en stor fördel för oss eftersom vi entreprenörer tänker helt annorlunda än etablerade företag. Och för AWS måste det vara klockrent eftersom ni kan växa tillsammans med startupföretagen när de blir mer framgångsrika och sen skalar upp sin verksamhet.

– Ja, det är helt rätt. Vi vill ha en långsiktig relation och gör långsiktiga investeringar i de startupföretag vi jobbar med. Om det är rätt tillvägagångssätt får tiden utvisa. Ett av mina favoritcitat från Jeff Besoz är “vi är villiga att missförstås under en lång tidsperiod”.

Hahaha, vad hände med aktiekursen när han sa det?

– Jag vet inte, men det det betyder att vi kan ha rätt, och om vi har fel ändrar vi bara riktning. Ingen straffas för det eftersom vi inte fokuserar på hur vi ska få vår avkastning varje kvartal.

Det låter friskt och bra. Vad kan du se för nya fenomen som växer i Norden? Alltså något som du tänker “OMG, det här måste vi satsa på”

– Okej, vår grundplattform är en lagringstjänst och en “intelligent” databas kan man säga. Men det som växer nu har ingeting med själva grundtjänsten att göra. Den är bara där som plattform. Det som är hett nu är Business Intelligence as a Service (dvs. ett samlingsnamn för en tjänst som ett företag använder för att förstå sin affär och sin omvärld. reds. anm.). Det handlar om datamining – hur kan jag ta all data jag har och förstå den? Företag vill inte längre köpa dyra datawarehouse-tjänster från stora företag utan vill ha tillgång till informationen snabbt, kunna analysera den och sedan nästa dag slå på nya funktioner utifrån det.

– En annan marknad vi tittar på är snabbväxaren Internet of Things (IoT). Vi jobbar nära Telenor för att integrera features för IoT tillsammans. Det är allt från hemsäkerhet till jordbruk – man kan sätta sensorer till exempel på kossor eller silos och få fram makalös information – det är så coolt. IoT behöver inte vara “sexigt”. Det kan vara något så enkelt som sätta sensorer på en container på ett fartyg. Enkla lösningar som den kan göra hela skillnaden i framtiden! Om vi är öppna för vad definitionen “the Thing” innebär kan vi få en fantastisk upplevelse som underlättar och förbättrar vår vardag.

– Det tredje exemplet är machine learning (ett område inom datavetenskap som till exempel mönsterigenkänning, statistik och beräkningsinlärningsteori i artificiell intelligens, reds. anm.). Vi använder det för att hjälpa företag att fatta smartare beslut kring sin affär – i realtid, igår, här och nu och i morgon. Ett företag som bara tittar på vad som händer idag är för sent ute – med machine learning kan man förutse vad som mest troligt kommer att hända i framtiden.

Det är väldigt fascinerande! Okej, men AWS jobbar med de större startupföretagen också som Klarna, Spotify och andra, eller hur?

– Jajamensan. Men vet du vad? Alla startups vi jobbar med vill ju komma upp på samma nivåer som jättarna – bli en “unicorn” (ett miljarddollarföretag, reds. anm). Men vi vill komma in mycket tidigare för att hjälpa dem att förverkliga de målen!

Finland är ju en riktig konkurrent till Sverige när det gäller framgångsrika, innovativa techbolag. Är det nästa steg för er?

– Vi är redan där, och har öppnat ett kontor i Helsingfors för ett par månader sen. Jag har två jobb kan man säga. Jag måste titta utåt och förstå den nordiska marknaden för att ta beslut om nästa steg – men jag måste också titta inåt för att vara säker på att Seattle (AWS huvudkontor) förstår vad vi försöker åstadkomma här. Norden är ju inte en homogen region, utan består av olika länder med olika förutsättningar. Några av våra mest spännande kunder är faktisk finska bolag. Ta Supercell och Rovio till exempel: det har allt hos oss. Men vi har annan business i Finland också. Ta exempelvis Sanoma Media som har massor av mediakanaler.

De flesta mediakoncernerna har problem med sin cross media platform (dvs. vart tar besökare vägen mellan olika enheter som mobil, desktop etc.). Kan AWS lösa det problemet för mediahusen?

– Ja, det kan vi. Vi kan tracka och rikta med precision. Mediehusen vill veta mer om beteendet hos sina besökare/läsare – vem som besöker dem, vad de läser etc. – så vi fokuserar på att hjälpa dem med det. Vi har en stor konferens den 4:e maj varje år – vi kallar det “May the Fourth” (från Star Wars) internt på skoj. Schibsted pratade på den konferensen förra året – inget sälj, bara evangelism.

Alltså, du är ju ett perfekt intervjuobjekt eftersom du pratar oavbrutet!

– Ja, jag är ju amerikan (skrattar).

Apropå det – vad tycker du om oss svenskar jämfört med amerikaner?

– Jag hade förstås en massa olika föreställningar om Sverige och svenskarna innan jag flyttade hit, byggda på stereotyper, som snabbt kom på skam. Jag upplever att svenskar är mer fåordiga än oss amerikaner, men när ni väl säger något så menar ni det. Inget fluff. Det är något som jag kan lära mig något om (skrattar). Men när du väl har kommit en svensk inpå livet blir det en genuin och djup kontakt. Ni är inte alls ytliga, utan man kan lita på er – även i affärer. När vi har gjort en överenskommelse så betyder det faktiskt något, jag kan lita på att affären blir av utan att jaga en underskrift på ett avtal. Det är uppfriskande!

– Vad gäller konsensusdelen så har jag en teori – jag tror att systemet i Sverige är det som möjliggör fenomenet med så många miljarddollarföretag i ett så förhållandevis litet och glest befolkat land. Systemet uppmuntrar innovation, ni är väl utbildade, ert sociala trygghetssystem gör att ni kan överleva en förlust eller konkurs – ni behöver inte svälta och era barn får fortsätta gå i skolan och sjukvården är fortfarande gratis. Det gör att ni vågar ta fler risker! Många amerikaner har dålig koll på och många fördomar om Sveriges trygghetssystem – men jag menar att det tvärtom driver utvecklingen!

Vilket fint avslut på intervjun, Darren. Tack för att du tog dig tid att svara på alla frågor – jag är imponerad av både dig och AWS och önskar dig stort lycka till med fortsatt etablering i Norden.

– Det är jag som ska tacka!

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Bonnier svarar på våra mätfrågor om uppblåsta trafiksiffror och kakor