Keymetrics

D-Congress: En mötesplats för framtida e-handlare

D-Congress, f.d Distanshandelsdagen, samlade under 2016 hela 1650 deltagare och slog med därmed fjolårets rekord. I denna artikel sammanfattar vi dagen.

Läs även: D-Congress – ett annat perspektiv  och D-Congress i Göteborg – goa grejer!

Jonas Ogvall, vd för Svensk Digital Handel, (tidigare Svensk Distanshandel), öppnade dagen med ett inspirerande där han delgav sin vision om ”vartannat köp digitalt”. Han berättade även om funderingar kring öppettiderna för den svenska e-handeln och behovet av kompetensförsörjningen inom digital kommunikation.

Ifall svenska e-handlare ska kunna konkurrera med utländska e-butiker bör utkörning av varor under helgerna tillämpas som regel,enligt Jonas Ogvall. Annars är risken stor att en vara som beställs på torsdag eller fredag kväll blir liggande över helgen och att konsumentens helhetsupplevelse försämras.

Jonas Ogvalls tankar kring kompetensförsäljningen utvecklades vidare av Anders Borg, tidigare svensk finansminister, numera knuten till Kinnevikskoncernen. Han tog upp i sitt tal hur viktigt det är att fundera och tänka på just utbildning och teknologi i sammanhangen lokalt, globalt och digitalt samtidigt. ”Teknikutvecklingen är ostoppbar och mobilen är nyckeln till framgång. Om bara några år kommer en ung kille från Lagos aldrig tro att man ska handla skor i en fysisk butik. I hans värld handlar man skor via sin egen mobiltelefon, punkt, slut,” konstaterade Anders.

D-Congress bjöd in till olika utvecklingstrådar och ämnen som grupperades på fem olika scener:

  • Internationella scenen med bland annat Jeremy Waite från Salesforce: “I believe the world will change more in the next 18 months than it has the previous 10 years”
  • Akademiska scenen med bland annat Cecilia Fredriksson från Lunds universitet som pratade om hållbar konsumtion: Hur kan vi förstå alternativa strategier för konsumtion? Vad händer när status, menings- och identitetsskapande förändras? Hur möter handeln dessa framtida utmaningar?
  • Innovationsscenen med bland annat Christer Petersson från Arvato som tog upp konkreta tips om hur en e-handlare kan få mer kundinsikt och därmed öka merförsäljningen och antalet återkommande kunder.
  • Marketingscenen med bland annat Christian Rudolf från Topdog SEO som tog upp hur viktigt det är att medvetet jobba med branding om du vill uppnå bra konvertering och varför fokus på ”klicken” borde vara mindre avgörande.
  • B2B scenen med blad annat Petter Shaffer och Vendela Leksell som presenterade Acandos studie kring svenska företags digitala mognad där det exempelvis påvisades att de företag som kommit längst på det digitala området redan nu har integrerat digitala frågor i sin affärsstrategi.

Jag önskar till kommande D-congress att redan idag kunna lägga beställning på ett eget hologram som antecknar och lyssnar. Eller en intelligent klon. Och om priset är rätt så gör det ingenting om jag får det levererat mitt i veckan.

För er alla som vill träffa framtiden – tips från Jeremy Waite från Salesforce – Mina damer och herrar, bekanta er med Jibo!

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Sveriges Annonsörer och TV4 driver på för bättre mätstandarder för medieköpare