Keymetrics

Analog marknadsföring? Första intrycket räknas!

Nästan allt vi skriver om på dagensanalys.se handlar om något digitalt.  Men så för ett tag sedan fick upp ögonen för det relativt nystartade The First Impression Company  som i en första anblick går emot den digitala utvecklingen genom att prata om och arbeta med det analoga.

Jag ringer upp Veronica Pihl (som kallas Vera), delägare och First Impression Manager för att ställa några frågor.

Vad är er affärsidé?
Vår affärsidé är att hjälpa företag ta kontrollen över sitt fysiska första intryck och skapa en besöksupplevelse som gör skillnad. Rätt genomfört stärker man varumärket, ökar företaget attraktionskraft och fördjupar relationen mellan människor. Bra möten leder till bra relationer. Bra relationer leder till bra affärer.Första intrycket är nyckeln.

Tycker du att den digitala utvecklingen vi sett de senaste åren fokuserat för mycket på digital mätbarhet och tappat fokus på personliga, relativt omätbara möten?
Den digitala utvecklingen har varit spännande och bra, men det är svårt att rekrytera och göra avslut på större affärer utan att ses fysiskt. Den digitala utveckligen har gjort det möjligt att inhämta mycket kunskap utan att mötas, men när man väl ska ses blir då det fysiska mötet av betydligt större vikt. Man kanske till och med bara har en chans på sig och då behöver det första intrycket addera värde.

Finns det något som ni ser att man kan ta med sig från det digitala in i den fysiska världen?
Mycket av den digitala världen bygger på processer och rutiner, det är en viktig del vi tar med från den digitala världen och förespråkar att det första intrycket inte ska genomföras slumpmässigt. Ser man till att göra en process och rutin av mottagandet säkerställer man att det alltid blir bra. Vi utbildar och certifierar våra kunder ungefär som övriga certifieringsinstitut, som exempelvis DNV.

Ofta kollar man ju upp ett bolag på nätet först och bildar sig en uppfattning. Bolaget har kanske lagt ner mycket pengar på den digitala närvaron i olika forum etc. och man får en förväntan på bolaget därefter. När man väl kommer till företag och kanske ska på en intervju eller göra affärer och upplever den fysiska miljön är det ganska ofta som den inte klarar att leva upp till de löften man finner digitalt. Vi har av just den anledning fokuserat på första intrycket som nyckeln till bra relationer och affärer.

Kan inte låta bli att fråga, hur bra är ni på att marknadsföra er i digitala kanaler?
Vi finns digitalt med vår hemsida, Facebook, LinkedIn och medverkar in några digitala grupper. Vi är sju delägare som alla kommer från olika kompetensområden som reklambranschen, bemanningsbranschen, kaffebranschen och hotell- & restaurangbranschen. Vi är bra på de flesta kanalerna.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Unit4 vill skapa en sömlös användarupplevelse