Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

25 procent av alla mobilanvändare har laddat ned en reklamblockerare

Mobilföretaget Tune ville veta hur många som använder en reklamblockerare i sin mobil. Undersökningen avslöjar att det är nära 24, 6 procent som laddat ned en reklamblockerare till sina mobiler.

Reklamblockerare i mobilen har först nu börjat växa i alarmerande takt. Reklamblockerare på Desktop har redan fått stor spridning och i vissa målgrupper är det så många som 65 procent som använder en reklamblockerare.

Tune frågade över 4 000 mobilanvändare i USA och Europa om de använder en reklamblockerare i mobilen. Bara 2, 4 procent sa att de laddade ned en reklamblockerare senaste fyra månaderna medan 7, 8 procent har gjort det sedan november 2015.

Enligt Tune kan hela 70 procent av mobilanvändarna ha laddat ned en reklamblockerare senast år 2017.

tune-ad-blocking

“People want to block ads because most mobile ads today are annoying and disruptive. Much of the responsibility lies with the publisher who can choose the best ways to monetize with their advertising partners. Consumers will allow ads if the experience is actually entertaining or helpful.” säger Peter Hamilton som är VD för Tune.

Mikael Karlsson

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>