Keymetrics

Vad kan en bra extern copywriter hjälpa dig med?

Jag (projektledare) sitter på tredje planeringsmötet för en nylansering av ett företags webbplats. Dags att prata innehåll och vilka texter som ska med in på den nya sajten. Vd:n granskar inledningsdokumentet och har skjutit upp glasögonen i pannan – ett tecken på inkommande invändningar.

”Förstår inte riktigt utgiften här, Elwira. Du skriver att du hjälper oss att beställa en copywriter som granskar innehåll som vi vill flytta från nuvarande webbsidan till den nya. Men det är väl bara copy paste, eller hur?”

Extern copywriter är inte hemmablind

Känner du igen dig? Först och främst: Att bygga en ny webbsida innebär inte att vi snyggar till designen och kryddar till innehållet, som vi hade för tio år sedan, med några kvicka ordbyten. Att migrera innehållet är ett stort beslut och innebär att vi måste anpassa och ändra content till de krav som dagens internetkonsumenter och sökmotorer har (och kräver). Sedan behöver vi ta ställning till budskapets innehåll: Är texterna lika solklara internt som externt?

En bra extern copywriter har vad era anställda saknar – opartisk granskning av budskapet eller som man utrycker det: Hen är inte hemmablind. Extern copywriter formar ditt budskap så som dina kunder behöver få det serverat och inte så som du själv har tänkt att det ska låta.

Extern copywriter ser, känner, förstår och är nyfiken

Vd:n nickar, suckar och flyttar lite på glasögonen. Jag lägger märke till att han plockade fram kalkylator på sin mobil som han trycker på. Stämningen är fortfarande inte helt avslappnad och han fortsätter med invändningar kring den ekonomiska planeringen för projektet.

”Även om jag tycker att min assistent B är duktig på att skriva så är jag benägen att hålla med dig på denna punkten, Elwira, men måste vi verkligen räkna med 4 timmar för materialinsamling? Vi har ju våra PDF:er som vi fortfarande använder och som är grundläggande för vår verksamhet. Räcker det inte att du mejlar dem till din copy?”

En bra extern copywriter är inte bara en skribent som gör en snabb rewrite på de texter du redan har. Hen är nyfiken på din bransch, samhället, människor och omvärlden och kan tillföra dit företag många nya synpunkter/idéer/lösningar genom intervjuer med dina kunder och medarbetare. En extern copywriter behöver inte vara utbildad i och ha erfarenhet av din bransch men hen måste ha en allmänbildningstalang på hög nivå för att kunna förmedla era budskap på ett vinnande korrekt sätt.

”Det är ett mirakel att nyfikenheten kan överleva dagens utbildning”,

lär Albert Einstein ha sagt, och enligt mig är nyfikenhet den viktigaste faktorn efter pennans kvalitet när jag söker copywriter till mina uppdrag och för mina arbetsgivare.

Texten publicerades först på Copywriter.se som drivs av Jack Hansen (som ni, läsare på Dagensanalys, känner sedan tidigare). Om ni vet varför ska ni anlita en copywriter fråga Jack, så hjälper han er att hitta rätt kontakt. 

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Google köper startup som ska hjälpa lokala butiker