Keymetrics

Sex tips till en digital framgång

Att ha en smart strategi för den digitala marknadsföringen är oerhört viktigt idag för alla företag.

Stora företag som har en stor marknadsföringsbudget har råd att utveckla prova en mängd olika digitala verktyg. Men det finns trender och strategier som är lika viktiga oavsett företagets storlek, i många fall kan man skapa smarta taktiska marknadsföringsstrategier som ger stor effekt trots en liten budget.

6 tips för din digitala marknadsföring som hjälper ditt företag att lyckas

# 1 Fokusera på mobilen. Om ni inte redan har en mobilvänlig webbplats, är första steget att sätta upp en responsiv sida som anpassar sig till olika skärmar som dator, mobil och surfplatta. Se till att den fungerar lika bra för iOS som för Android. Att ha en mobilanpassad hemsida är otroligt viktigt då dagens konsumenter tillbringar större delen av sin vakna tid med sin smartphone. Mobilen tar allt större tid av internetanvändandet.

Större företag som har mycket trafik bör anpassa innehållet till dator och smartphone utifrån beteendedata, analytics och UX-tester samt fokusgrupper för att optimera upplevelsen till respektive enhet. Användarna beter sig helt olika när de sitter framför datorn eller när de surfar med sin smartphone.

Analysera datoranvändandet och mobilanvändandet för sig och anpassa innehåll efter kundernas beteende och önskemål i respektive fönster.

# 2 Individanpassa ditt innehåll. Skaffa information från dina användare och kunder så att du kan anpassa innehållet till dina mest lojala besökare. Börja med att analysera kunddata och anpassa din vanliga e-marknadsföring efter olika kundtyper och kundresor. När du har testat och analyserat olika utskick kan du se hur den individanpassade kommunikationen kan öka konverteringen.

Anpassa budskapet till dina kunder när du skickar e-post. Genom att rekommendera saker baserat på vad de har gillat på Facebook och deras tidigare köp samt besökshistorik på din webbplats kan du öka relevansen i din kommunikation som genererar mer inlogg, köp eller vad dina mål är för verksamheten.

Att ditt innehåll är äkta och personligt gör det möjligt att öka kopplingen mellan ditt varumärke och dina kunder.

# 3 Skapa tvärfunktionell marknadsföring. Använd information från många olika datakällor som din hemsida, Facebook, Twitter och ditt CRM-system. Testa att anpassa innehållet i marknadsföring i respektive kanal och koppla ihop kundens datapunkter för att se vilken kanal som ger bäst effekt på olika kundtyper.

Det fungerar inte att kommunicera på samma sätt i alla kanaler då man man använder dem för olika syften, man måste skräddarsy kommunikationen i respektive kanal. Samtidigt är det viktigt att ha koll på kunderna centralt så att du vet vad som ger effekt eller inte.

Du måste skapa en närvaro på betydligt fler ställen och inte bara sätta en strategi för e-post eller Facebook.

# 4 Uppdatera din webbplats med UX Design. Om din webbplats är föråldrad, bör det vara din högsta prioritet att uppdatera den. Föråldrad webbdesign skriker att ni är ett företag som inte hänger med i den digitala utvecklingen.

Om din webbplats saknar en sömlös användarupplevelse, kan din avvisningsfrekvens skjuta i höjden om dina landningssidor inte stämmer överens med sökträffar på Google. Man måste dessutom hålla en relevans med nästa rekommendation eller vilka annonsörer som man släpper in på sin sida.

Investera tid i att uppdatera din webbplats för att skapa en optimal användarupplevelse och koppla ihop datapunkter från andra trafikkällor så kommer du att minska avvisningsfrekvensen och öka kundernas förtroende.

# 5 Skapa relevant innehåll till olika målgrupper och optimera. Skapande av innehåll är nyckeln till att kunna ge relevanta budskap till din målgrupp. Ta tid att verkligen tänka efter vilken typ av innehåll som skulle intressera och engagera din målgrupp så kommer det att hjälpa dig att bli mer relevant och konvertera bättre.

Skapa blogginlägg, e-böcker, guider och annat innehåll där du bjuder på din kunskap som besökarna kan ladda ned, om du hjälper dina kunder online ökar du relationen med dem och de kommer att kontakt er när de behöver köpa de produkter och tjänster som ni levererar.

Optimera innehållet med sökord, länkar och dina annonskampanjer så kommer du att öka din räckvidd ytterligare. Att hålla jämna steg med digitala marknadsföringsexperter kräver att man anstränger sig för att kunna leverera både kvalitet och kvantitet och till sist skapa affärer.

# 6 Segmentera dina kunder och besökare. Att rikta samma budskap till en bred publik är inte ett effektivt sätt att skapa engagemang och konvertering. För att få rätt besökare och kunder måste du först förstå och sedan segmentera din målgrupp.

Skapa personas för besökare och köpare som har köpt 1 gång (de inte kunder, de är fortfarande prospekts) de som har köpt 2-3 gånger och de som har köpt 4-5 gånger, eller andra kategorier beroende på hur er affär ser ut. Det viktiga är att ni segmenterar och kategoriserar era kunder utifrån antal gånger de köpt, ordervärde, lönsamhet ja det finns många viktiga parametrar att segmentrea era kunder på.

När du har segmenterat dina målgrupper kan du skapa mer relevant innehåll som passar varje målgrupp, då ökar både användarnas lojalitet och din lönsamhet.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
SEO-tips 2019