Pannkakskedjan IHOP i samarbete med Snapchat

Sugen på geo-taggade pannkakor? Det amerikanska pannkaksföretaget IHOP har satsat på Snapchat, och erbjuder unika geo-taggar för alla som befinner sig på IHOPs restauranger. Samarbetet visar vad ett samarbete mellan företag och sociala medier kan innebära för marknadsföringen.

Snapchat och IHOP kallar det för “chain geo-filter”, en samling geografiskt bestämda, rörliga bilder som kan läggas till på foton och videos i Snapchat.

Läs mer: Så blev Snapchat marknadsförarnas favorit

Det är dock bara när du är på restaurangen som man kan använda sig av dessa filter. Enligt IHOP är detta för att kunna öka nivån av gästernas engagemang i innehållet de delar på Snapchat – ju fler kort som tas inne på IHOP, desto bättre.

IHOP släppte geo-taggarna fria i all hemlighet i förra veckan, och har redan rapporterat över tre miljoner delningar. Exklusivt innehåll för sociala medier kan alltså vara en smart metod där konsumenten sprider varumärket vidare.

Är detta också något att tänka på för svenska marknadsförare?