Keymetrics

Om du är relevant kommer användarna att göra jobbet åt dig

Hysterin om att man måste få fler att skapa konton och logga in genom att försöka tvinga ner saker i halsen på användarna kommer inte fungera i långa loppet.

Det blir allt svårare att komma fram i människors e-postlåda. Det digitala bruset ökar varje dag och många företag lever fortfarande kvar i gamla strategier för masskommunikation som inte fungerar längre i den snabbt växande digitala, mobila och sociala medieekonomin.

Man måste grunda sina beslut på data och analys för att förstå användarnas beteenden och intressen, samt göra omvärldsanalyser för att se hur andra aktörer gör för att lyckas.

Det finns några klockrena dagsaktuella exempel på företag som har lyckats låta användarna göra jobbet åt dem.

Facebook Friends Day

Facebook lyckades äga alla kanaler med #FriendsDay när de firade 12 år och skapade snygga bildcollage som användarna på Facebook kunde dela med sig av.

Detta tog ordentlig fart och alla på Facebook delade sina bildcollage och #FriendsDay tog över på Twitter och sökte man på Friends på Google hamnade Friends Day högst upp på listan. En riktigt snyggt och smart kampanj där man lyfte fram användarna i nätverket istället för att skrävla om sin framgång.

Kaine West och Tidal

Kaine West skapade ett exklusivt samarbete med Tidal i veckan för lanseringen av hans nya album ”The Life of Pablo”. På mindre än 24 timmar toppade Tidal listan av mest nedladdade appar på App Store.

Ett otroligt smart drag av Tidal att lyckas fånga upp artister som Kayne West och Rihanna som alla vill lyssna på för att få användarna att använda sig av deras tjänst istället för Spotify eller Apple Music.

Hur kan företag och media använda sig av detta?

Man måste ha koll på sin målgrupp, vilka intressen och värderingar de har och spana efter vilka trender som är på gång och skapa allianser för att få exklusivt material som man kan bjuda på eller sälja till sina kunder eller besökare.

Om du lyckas hitta det som besökarna och kunderna älskar och kan skapa exklusiva förhandsvisningar eller köp kommer besökarna och kunderna rusa till er istället för att ni skall försöka sälja på dem irrelevanta budskap och tjänster.

”Har ni full koll på vad era besökare och kunder älskar? Om inte är det dags att börja analysera er data innan någon annan som har koll snor era kunder från er”

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
De kommande 25 åren av e-handel