Keymetrics

Du kan ha stora problem med annonsbedrägerier och blufftrafik – utan att veta om det

Annonsbedrägerier är ett jätteproblem för digitala marknadsförare och många vet inte ens om det. Fejkade trafiksiffror, stora belopp i skojares fickor och skadlig programvara på dina besökare och kunders datorer är vardagsmat för annonsörer idag – i princip alla är drabbade. Men exakt hur fungerar det och vilka tjänar pengar på falska annonsvisningar? Vi listar problemen och tipsar om hur du löser dem.

Flera alarmerande rapporter de senaste åren har handlat om annonsbedrägerier vilket marknadsförare (med rätta) anser mycket oroväckande. En färsk studie gjord av amerikanska Association of National Advertisers visar att bot-drivna annonsbedrägerier kommer att kosta annonserande företag och varumärken hela 7, 2 miljarder under 2016 – globalt.

Nästan 60% av all internettrafik består idag av automatiska botar (mjukvaruagenter och sökspindlar) som ger falsk trafik och falska annonsvisningar.

Experter som AdWeek talat med beskriver tre vanliga metoder som bluffarna använder:

1. Falska trafikmäklare
En strategi som används riktar in sig på ditt trafikflöde. En innehållsleverantör eller publisher registrerar sig – vanligtvis omedvetet – hos en bedragare. Bedragaren får betalt långt innan någon annonstransaktion över huvudtaget äger rum. Annonsbörsen vet inte vem det är, marknadsföraren inte vet vem det är och publishern kan inte se skillnad på vad som är riktig trafik och vad som är köpt.

Så här går det till:

  1. Du vill öka trafiken till din webbplats och anlitar ett annonsnätverk som hanteras av en bedragare som utlovar höga volymer kvalificerade användare
  2. Du väljer ett annonspaket och betalar för det
  3. Bedragaren använder särskilda mjukvaruagenter och sökspindlar (botar) som simulerar riktig trafik till webbplatsen
  4. Din trafikstatistik ökar dramatiskt
  5. Annonsörerna betalar dig för den ökade trafiken och bedragaren har ju redan fått betalt

De flesta webbplatser som råkat ut för den här typen av bedrägerier vet inte om att de köpt dålig trafik – de ser bara att kostnaden för varje besök är extremt låg. Botarna är ofta installerade på verkliga användares datorer, ibland genom genom (omedveten) installation av skadlig kod som skapar sk. botnets

2. Spöksajter
Ett annat tillvägagångssätt är att publicera sk. spöksajter på vilka bedragaren helt tar bort publishern från ekvationen. Raffinerat innehåll baserat på relevanta ämnen som du som vill ha distribueras med hjälp av botar som ser precis ut som kvalificerade besökare när det i själva verket är noll användare inblandade. Det här betyder att bluffarna tar riktiga pengar från verkliga marknadsförare i utbyte mot falsk trafik på falska webbplatser och själva cashar in hela beloppet för transaktionen.

3. Maskerade webbadresser för programmatisk budgivning på klick, annonsvisningar, konverteringar eller videoklipp
En av de enklaste och mest utbredda metoderna för bedrägerier är att maskera webbplatsens riktiga URL där annonsen faktiskt visas. Programmatiska köp och sälj-plattformar förlitar sig vanligtvis på en ”bidstream” för att avgöra om du köper en viss typ av annonsvisning och hur mycket du ska betala för den. Bidstreams är information som du inte kan komma åt innan du lägger ett bud på en annonsplacering.

Så hur ska du göra för att minimera skadorna och minska ditt svinn?
Enligt sajten Expandtalk ska du:

  • Inte betala för CPM
  • Sätta upp annons-KPI:er
  •  En varningsklocka är om det är många besök från proxies, så kontrollera IP-adresser regelbundet genom att använda verktyg som Piwik eller Clicky
  • Kontrollera avvikande beteenden i ett webbanalysprogram
  • Rikta dina annonser geografiskt och blockera länder där problemet är stort (som Kina, Venezuela, Ukraina och Singapore)
  • Det finns sk. fraud filters som snabbare upptäcker annonsbedrägerier och som används av t.ex. Google
  • Ansträng dig att boka annonser manuellt och köpinte bara trafik via programmatics – och följ själv upp statistisken

Massor av detaljerad information finns tillgänglig på sajten itsäkerhet.com

Ladda ner hela rapporten om ad-fraud från Association of National Advertisers

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Bounce rate
Därför är en hög Bounce Rate inte alltid dåligt