Keymetrics

Digital Storytelling – det nya sättet att nå sin publik

De digitala kanalerna öppnar upp helt nya möjligheter att nå sin publik, eller sina kunder och prospekts.

Genom att använda de digitala kanalerna till fullo kan man nå och interagera med människor på ett sätt som inte var möjligt tidigare. Det finns massor av nya sociala medier och online-videotjänster där man kan lägga ut sitt budskap. Det som är viktigt med Digital Storytelling är att man berättar sin historia och bjuder in sin publik så att de kan utveckla vidare och dela.

Allt fler människor tittar på YouTube varje dag och tittartiden ökar. Facebook satsar stenhårt på video där man kan dela i nätverket. Idag kan man på ett enkelt sätt nå en miljonpublik om man gör det på rätt sätt, titta bara på PewDiePie som har gjort det på ett fenomenalt sätt.

Det som man måste tänka på är att vara personlig och inte försöka sälja på sitt budskap till andra. Man skall dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter så att andra kan lära sig och känna igen sig.

Detta är en helt ny värld som har öppnat sig där stjärnbloggare får större plats i det digitala bruset än de traditionella mediahusen får.

Mediehusen måste anpassa sig till den nya verkligheten, men samtidigt måste de behålla sitt DNA som är deras trovärdighet. Detta är en svår balansgång. En annan väg är att etablera samarbete med starka personligheter på nätet, social influensers, och låta dem sprida budskapet. Detta är inte heller helt enkelt då dessa personer har skapat en stor publik som de är rädda om och de vill inte vill sälja ut sig och sin trovärdighet.

En sak som är säker är att Digital Storytelling är här för att stanna och man måste hitta smarta sätt att berätta sin historia på nätet. Detta har till exempel IKEA och Systembolaget lyckats med genom sina YouTube-kanaler, och sin närvaro på Facebook.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Jesper Sjöström
Facebook sätter en gräns på hur många annonser en sida kan ha aktiva