Keymetrics

5 skäl varför Native är det optimala sättet att annonsera

Native och Content Marketing är i ropet och allt fler ger sig in i matchen. Men vad är det egentligen undrar kanske vissa. Per definition är det sponsrade artiklar, men det är så mycket mer, det är ett otroligt effektivt sätt att få tid med läsarna och förklara sina produkter och tjänster.

Här kommer fem starka skäl varför du skall satsa på Native:

1. Genom att satsa på Native får du ca 8 minuter med läsare att förklara din produkt/tjänst för att skapa ett intresse så att man vill veta mer, detta är omöjligt att åstadkomma med traditionella bannerannonser.

2. Native är troligtvis den bästa annonskanalen för att generera leads, genom att man har fått 8 minuter med läsaren att förklara sin produkt/tjänst. De som därefter väljer att gå vidare och ladda ned mer information är garanterat intresserade av era produkter och tjänster.

Eller som en av våra kära samarbetspartners kommenterade: ”This article is one of our best performing lead generation campaigns in the Nordics this year in terms of the lead quality so I am very keen to repeat the success”

3. Native skapar inte irritation, snarare tvärtom det skapar ett mervärde för läsarna om det är rätt utfört. Genom att satsa på Native-artiklar skrivna av professionella redaktörer passar de in i kontexten och engagerar läsarna att ta del av innehållet, de läser och reflekterar. Gillar de artikeln sprider de vidare i sociala medier till dem som kan vara i målgruppen, läsarna engagerar sig i era produkter och tjänster på ett sätt som inte traditionell reklam lyckas åstadkomma.

4. Du kommer åt målgrupper som är svåra att nå. Reklamblockering växer i samma takt som reklaminvesteringarna i digitala medier ökar. Analyser visar att samma personer som blockerar annonser ofta väljer NIX och ”Ingen reklam tack” på brevlådan. Det är en attraktiv målgrupp som väljer att blockera reklamen (på grund av olika skäl som relevans, prestanda och så vidare). Denna attraktiva målgrupp når du via Native och kan få lästid med dem samt förklara dina produkter och tjänster.

5. Sist men inte minst, Native ger läsarna en bra annonsupplevelse. Man kan skrolla vidare bland artiklarna, eller man kan välja att läsa om det verkar intressant. Man ger läsarna valet att ta del av informationen på ett inbjudande sätt istället för bannerannonser som ofta känns påtvingande och som de flesta av oss väljer att klicka bort snabbt för att kunna ta del av det man var ute efter från början.

”Våra Native artiklar skrivs av våra professionella skribenter som förstår mediekanalen och kundens produkter och tjänster så att man placerar dem i en relevant kontext anpassat till målgruppen. Alla Native artiklar får samma läsning och spridning i sociala medier som våra andra artiklar”

Vill du lära dig mer om Native, kontakta gärna mig så kan jag berätta mer.

Digital Media Strategist
  1. Hej Peter, intressant läsning. Har du möjlighet att utveckla vad du menar med 8 minuter med läsaren. Är det genomsnittlig lästid på er egen plattform? Hur mäter ni det?
    Trevlig kväll, Pontus

  2. Var detta en artikel, en insändare eller ett sponsrat inlägg/native-innehåll? Med tanke på CTA-delen i slutet lutar det åt det senare… Och var kommer siffran 8 minuter från?

  3. Hej Pontus, Kul att du läser och reflekterar. Jag utgår från vår egen analyticsdata från Google Analytics där våra Native-artiklar ligger på samma snittid som våra vanliga artiklar där snittiden ligger på 8 minuter, de brukar även komma upp på topp fem listan av mest lästa helt organiskt utan att vi köper trafik eller sprider dem tack vare det att vi själva skriver våra sponsrade inlägg och får fria händer att anpassa dem till vår publik.

  4. Hej Mats, kul att du läser och ifrågasätter. Det var min åsikt om annonsering och vårt vägval att inte ha traditionella bannerannonser helt baserat på data och analys. Artikeln grundar sig på vår egen data där jag har analyserat och följt våra Native-artiklar. Alla analyser utgår från Google Analytics och jag kan gärna dela statistik om du är intresserad att se resultat själv. Vår snittid ackumulerat per vecka ligger på 8 minuter och våra Native-artiklar hamnar nästan alltid på runt 8 minuter och får samma läsning som våra vanliga artiklar. Detta beror troligtvis på att vi hitintills har haft mycket relevanta partners som har hög affinitet med vårt innehåll som tillför något i nyhetsflödet. Tricket med Native (enligt min mening) är att försöka begränsa sig till partners som har samma typ av produkter och tjänster som man skriver om, eller något som läsarna gillar, gör man inte det har man förlorat den unikitet som Native besitter. CTA-delen handlar helt enkelt om att vi gärna delar data och visar vilken effekt våra samarbeten har haft och vi tycker att Native (rätt utfört) är det optimala sättet att annonsera. Sedan behöver man inte samarbeta med oss, och skall inte göra det heller om man inte har rätt produkt/tjänst för vår målgrupp. Men man kan använda samma tankesätt när man skall köra sponsrade Native-artiklar i andra mediekanaler. Hör gärna av dig om du vill sitta och grotta i GA-data och höra våra idéer och åsikter. Återigen tack Mats för att du tog dig tid och svara, vi vill ha en levande debatt där man reflekterar och ifrågasätter.

E-postadressen publiceras inte.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Apple tänker lansera en helt ny kategori av iPads