Keymetrics

Therese testar teknik – Sveriges största kvinnliga Youtuber vill öka teknikintresset

Fler tjejer till teknikutbildningar – den populära Youtubeprofilen Therese Lindgren har nu ett nytt projekt tillsammans med Teknikföretagen. Hennes bloggande handlar ofta om mode, känslor och karriär, men hon när också ett genuint teknikintresse och kunskap.

”Tjejer använder teknik i precis samma utsträckning som killar”, säger Therese som inte tror att ”något kön som har större fallenhet för ämnet”.

Själv har hon pluggat systemteknik – detta trots att hennes syo-konsulent föreslog digital marknadsföring när hon förklarade sitt intresse av hemsidors användarvänlighet. ”Jag tror att vi [tjejer] aldrig riktigt fått teknikutbildningar presenterade för oss som ett alternativ”, konstaterar hon.

Detta håller Amelie von Zweigbergk, på Teknikföretagen, med om. I ett pressmeddelande säger hon att ”teknik uppfattas idag som ett kill-val och den föreställningen sätts väldigt tidigt. Detta måste vi bryta och då är Therese en utmärkt förebild eftersom hon utmanar fördomarna om vem som kan intressera sig för teknik”.

Med ett ökat behov av kompetens inom teknikindustrin är det nog också naturligt för teknikföretagen att vilja satsa på hela befolkningen.

Läs mer om Therese i vår intervju med henne här: Sveriges största kvinnliga stjärna på YouTube: Therese Lindgren

Den första av tre Therese teknik-testarfilmer publicerades igår, och de andra kommer 13 respektive 17 februari. Klicka nedan för att se den första nu på en gång!

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Nu kan du annonsera i Apples pushnotiser