Keymetrics

Två heta tips om hur du lyckas med digital marknadsföring

2015 var året då videomarknadsföringen slog igenom på riktigt och tittandet på online-video ökade enormt. I år kommer trenden att jobba smartare med en integrerad digital strategi vara i ropet.

Enligt en undersökning från Gartner kommer inte marknadsförare längre se det digitala som en enskild marknadsdisciplin utan marknadsförare kommer att flytta till ”digitalt ledda affärsmodeller”

Med andra ord kommer företag att öka sina investeringar i digitala verktyg och affärsmodeller för att få en tydligare koppling mellan digital marknadsföring och företagets totala affärsintäkter.

Smartare maskininlärning kommer att ligga i fokus samt att man måste utveckla högkvalitativt innehåll bakom motorn som skall leverera innehållet i den digital marknadsföringen.

En sömlös kundupplevelse mellan alla skärmar och köpbeteendet

Den mobila revolutionen har lett till att man idag konsumerar media och rörlig bild på minst två skärmar, ofta samtidigt. I de flesta fallen har man upp till tre skärmar eller fler som man tar del av media på via mobilen, jobbdatorn, surfplattan, TVn och hemmadatorn som ingår i den vardagskonsumtionen. Genom att koppla ihop användardata (som Google, Facebook och Apple gör) mellan de olika skärmarna kan man skapa en sömlös kundupplevelse där det man sist gjorde på datorn sedan visas på din mobil (eller vice versa) så att du kan fortsätta läsa eller titta på den video som du inte hann läsa eller titta klart på.

Utmaningen är att koppla ihop alla datapunkter och analysera beteendet i de olika fönstren för att kunna leverera en relevant användarupplevelse på respektive skärm. Även koppla ihop analog köpcykeldata för att se vilka produkter och tjänster era användare har köpt/använt genom åren.

Man måste börja tänka bortom e-post bombning och börja agera på data för att ge användarna det som de vill ha, en relevant kundupplevelse baserat på data och analys istället för ett och samma budskap till alla.

Content is King – Innehållet är fortfarande grunden till en bra kundupplevelse.

Resurser frigörs genom automatisering och maskininlärning. Man måste dock sätta upp processer baserat på användardata innan man börjar med maskinlärning. Kan man fokusera på att ge kunden det de vill ha vid rätt tidpunkt helt automatiserat. Företagen kommer då att kunna lägga sina resurser på det som verkligen är viktigt – att utveckla strategier tvärs över alla kanaler. Vilket kräver att man har ett personligt och relevant innehåll som talar till varje kund i realtid. Innehållet kan optimeras för varje kanal och distribueras i ett eller flera kanaler och format samtidigt för att kunna skapa en sömlös kundupplevelse.

Utmaningen är att man måste använda data baserat på en välgrundad analys för att kunna förbättra och personalisera kundupplevelsen över tid.

Automatisering och musikinlärning i all ära, det är fortfarande innehållet som era användare vill åt utan att behöva leta efter det. Genom att analysera alla kanaler var för sig och sammanställa allt i en gemensam kundbild kan man skapa en relevant kundupplevelse till varje fönster i realtid.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Så här granskar USA onlinejättarna