Keymetrics

WhatsApp tar bort avgifter och satsar på en annonsfri upplevelse

WhatsApp har meddelat att man kommer att ta bort abonnemangsavgiften, vilket gör tjänsten helt gratis för alla användare. De kommer inte heller att börja visa tredjepartsannonser för användarna. Men de har en idé om hur man kan ansluta användare med näringsliv och organisationer.

Förändringen, meddelades i ett officiellt blogginlägg i måndags, att de nu tar bort den avgift som infördes på vissa användare efter ett års användning skall nu helt tas bort.

”Under många år har vi frågat några personer att betala en avgift för att använda WhatsApp efter deras första år. Allt eftersom vi har vuxit, har vi funnit att detta tillvägagångssätt inte har fungerat väl”

Avgifterna kommer att tas bort från olika versioner av Whatsapp under de kommande veckorna. WhatsApp erkänner att döda sin enda inkomstkälla kommer att ställa frågor om de kommer att införa tredjepartsannonser. Men företaget har en annan idé om hur de skall tjäna pengar.

”Från och med i år kommer vi att testa verktyg som gör att du kan använda WhatsApp att kommunicera med företag och organisationer som du vill information ifrån. Det kan innebära att du kan få kommunikation från din bank om bedrägeriförsök, eller från ditt flygbolag om fördröjt flyg”

WhatsApp, som köptes upp av Facebook för 16 miljarder dollar i februari 2014, har för närvarande ”nästan” 1 miljard användare. Facebooks VD och grundare Mark Zuckerberg har vid flera tillfällen kommenterat att han förväntar att WhatsApp träffar den milstolpen inom kort, då är tjänsten mogen för att generera intäkter.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
HubSpot lanserar gratis funktionalitet för LinkedIn