Keymetrics

TV-jättarna söker förnyelse – ljust, stort och HDR

De stora jättarna inom TV-apparater – LG, Sony och Samsung – har alla visat upp kommande modeller på den stora CES-mässan. Är dessa nyheter det som krävs för att stanna kvar i försäljningstoppen?

LG kan väl sägas den som satsat störst, då man lanserar en 98″ tum stor TV (ja!) för dem som inte lider av nackproblem eller bor jättestort. Displayen är 8K, så snyggt lär det bli. Fast vill man verkligen se Gollums pormaskar i så stor upplösning?

Samsung satsar på ”looks”, och introducerar KS900 – en böjd TV, som ska se lika snygg ut framifrån som bakifrån. Kan vara viktigt för den som känner för att titta på TV utan bild. Eller ha den mitt i rummet. Behöver man belysning ska den också funka, då Samsung satsat väldans mycket på bakgrundsbelysning. Annars är det inte mycket nytt, då skärmens SUHD-teknik egentligen är baserad på en ”vanlig” LED-lösning.

Sony gillar också bakgrundsbelysning, och introducerar Backlight Master Drive, som är svaret på konkurrenternas OLED-teknik. Tekniken imponerar, men det är oklart när den kommer att byggas in i TV-apparater för försäljning. Företaget kommer också att starta en inbyggd videotjänst i sina HDR-apparater (”Ultra”), som ska streama häftiga Sony Pictures egna rullar i 4K in i vardagsrummet.

Överlag verkar det mesta handla om HDR, alltså tekniken som ger djupare svärta, mer färg och en massiv ljusstyrka. Så, större, snyggare, ljusare. Men dyrt – och är det vad konsumenterna efterfrågar?

Läs mer: Trendspaning i Las Vegas: 2016 blir drönare, smarta hem och VR hetare än någonsin

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Responsiva sökannonser på Google – nu även på svenska