Keymetrics

Starbucks och Spotify stärker samarbetet

Nu kan man ladda ner låtarna man hört i Starbucksbutiken direkt i Spotify. Med en ny tjänst ska man kunna identifiera låtarna som spelas på Caféet, och sedan ladda ner och spara dem i musiktjänsten. Detta får ses som ett sätt att stärka samarbetet mellan företagen.

Tanken är förstås också att öka användadet av Starbucks egna app, såväl som att locka fler användare till Spotify. Företagen har redan ett existerande samarbete sedan i maj förra året. Även då handlade det om att stärka användandet av fikaföretagets app.

När kunder nu vill se vilken låt som spelas på Starbucks måste de först starta Starbucksappen och får då se låtarna som spelas och spelats. Därifrån kan man välja att ladda ner de man gillar mest till en spellista i Spotify. Vidare ska man också kunna favoritmärka valda låtar, för att ge den lokala franchiseägaren tips om framtida låtar att spela.

De nya funktionerna kommer att vara tillgängliga för såväl de med Androider som iOS-användare.

Läs mer: Spotify största musikappen

Integreringen av Starbucks och Spotify kan också vara ett sätt för musiktjänsten att få ytterligare en möjlighet för en fysisk ”butik”. Företaget har redan en stark tillväxt, och detta samarbete kan gagna dem ytterligare på den stora amerikanska marknaden.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Få innehåll rekommenderat beroende på ditt humör