Keymetrics

Så kan de nya chatt-botarna (och Miss Piggy) användas inom marknadsföring

Facebook Messenger expanderar häftigt, och med detta även de ”intelligenta” chatt-botarna. Många företag har redan satsat på dessa, och fler lär det bli nu när Facebook tänker underlätta skapelseprocessen. Numera kan du också chatta med fiktiva karaktärer som Miss Piggy. Men vad är detta egentligen bra för?

Bottarna underlättar förstås kontakten mellan konsumenter och företag, märken eller kundsupport. Detta kan förstås göras med levande personer, men bottarna kan nå många, många fler konsumenter – och det dessutom samtidigt. I en intervju med företaget Impersons chef, Eyal Pfeifel kring deras senaste bott, Miss Piggy, ges några riktlinjer för utvecklingen av tekniken.

Företaget Imperson har alltså utvecklat ett program för att ge användaren sken av att de talar med fiktiva karaktärer. Ja, det är tanken i alla fall – det krävs fortfarande en del finputsande. Men möjligheten finns nu för bottarna att svara på individuella sätt, nästan med en egen personlighet.

Läs mer: Min flickvän är en chatbot från Microsoft

Vad som är nyttigt att veta är också att botten kan svara med länkar – en filmkaraktär kan frågas om vart dennes film spelar härnäst, exempelvis, och denne kan svara med en länk till biograf och biljetter.

Det smarta med att använda sig av Facebook är också dess redan befintliga grupper och fansidor. Chatt-boten kan enkelt kopplas ihop med en sådan sida, som i fallet med Miss Piggy som redan hade över miljonen fans.

En smart liten detalj med Miss Piggy är att hon – på förslag från Disney, som Imperson jobbat nära med – inte är tillgänglig dygnet runt. Hur kan hon vara online om hon gör en show, eller sover? Det är ju trots allt en kändis vi talar om här!

Sammanfattningsvis finns det här en del att hämta för den framtida marknadsföraren, med skräddarsydda reklamkaraktärer som kan svara på tusentals frågor samtidigt – och bidra med länkar direkt till köpsidor.

Källa: AdAge

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Google Adsense
Google förändrar funktionaliteten med automatiska annonser i Google Adsense