Keymetrics

Peach – nya sociala nätverket kan bli mer än bara en hype

Peach må enligt många inte vara först med sina funktioner, men har beskrivits som ”fräscht” och har stadigt ökat i popularitet. Kan det ligga något mer långvarigt bortom nyhetens behag?

Den sociala appen för iOS, skapad av Don Hoffman (som står bakom Vine), har fått en ordentlig hype kring sig. Tjänsten är i grunden rätt simpel, och går ut på att dela bilder och texter med vänner. Det unika ligger i de så kallade ”magiska orden”; med dessa kan man skapa teckningar, GIFar och annat att dela med kompisarna.

Läs mer: Peach ger sig in i kriget med Messenger, WhatsApp och Snapchat

Egentligen är Peach en nedbantad version av det ambitiösa Byte, som hade fler möjligheter men upplevdes som alltför svåranvänt. Den nya appen är också lite annorlunda i att den inte presenterar ett stadigt flöde, som Facebook, utan för att se vad vännerna gör så måste man spana in deras profiler.

Det finns också en mängd finurliga sätt att påkalla sina vänners uppmärksamhet, ungefär som Fejjans ”puff” fast med tårtor, pussar och en massa annat.

Persiko-appen har redan klättrat upp på topp 10 bland sociala appar i amerikanska AppStore, och många tror att detta kan visa vara mer än bara en hype. Det återstår förstås att se om man kan konkurrera mot smarta Messenger eller trendiga Snapchat…

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Snart är en tredjedel av världens befolkning på Facebook