2016 kommande trender inom Sociala medier

Vi är redan en liten bit in i år 2016, men trendspaningarna är inte slut än. Här kommer dock några värdefulla trender att hålla koll på inom marknadsföring och sociala medier.

Det är Huffington Post som listat fem kommande trender kring sociala medier och markandsföring.

  1. “Mindre data”
    Genom att följa konsumenten under dennes avgörande livshändelser så kan man också förändra köpvanorna. Undersökningar visar att rätt annons vid rätt tillfälle ökar inköpen avsevärt, och stärker märkes-lojalitet. Genom att använda sig av beteendedata går det att skapa skräddarsydda annonser på sociala plattformar, för att öka chanserna att “slå till” vid rätt tillfälle – och få så mycket som 30 procents ökning i effektivitet.
  2. Mer live-sändningar
    Streaming-appar ökar stadigt i popularitet (som Snapchat eller Periscope). Med detta ökar också betydelsen av reklaminnehåll i realtid – “in-the-moment content”. Konsumenten är numera också en reporter, redigerare och distributör av en mängd vardagliga och kulturella events. Användare söker ständigt nytt innehåll, och kloka märken bör göra sitt bästa för att märkas i real-tidsflödet.
  3. Den passionerade konsumenten som den nya “influencer”
    Användargenererat innehåll är det nya heta, och resulterar i en växande generation av nya influencers. Faktum är att konsumenter idag går igenom fler än 11 olika användargenerade sidor innan de bestämmer sig för ett köp. Så ett bra tips är att satsa på unga influencers redan idag.
  4. GIF’ar och VR skapar ökat engagemang
    Unga konsumenter uttrycker sig väldigt mycket med så kallade “micro-videos” och GIFar. På grund av det så har flera av de stora aktörerna som Facebook, Google och Twitter alla satsat på mer video och mer rörlig bild i sitt innehåll. Med Facebooks kommande 360 gradersvideos och VR-innehåll så kan man räkna med nya sätt att nå ut till konsumenterna med riktat innehåll.
  5. Messenger-tjänster och Emojisar
    Fler och fler konsumenter använder sig av Messenger-liknande tjänster för att hålla kontakten – och skicka över pengar, beställa taxi, shoppa, kundsupport och gruppsamtal. Emojis är det nya heta sättet att uttrycka sig på. Och på tal om GIF:ar, så har Facebooks Messenger nyligen fått Gif Apps för att skapa ännu fler sätt att uttrycka sig själv på.

Det kan vara svårt att med säkerhet förutsäga vilket av dessa tips som kommer slå störst under året, men kontentan är att 2016 kommer att bli ett “socialt” år.

Läs mer: Jobbar du med bloggare eller influencers? Fem frågor du då borde ta ställning till!