Keymetrics

Whisper – appen för de som vill vara anonyma ökar i popularitet

Sedan dess konkurrent, Silence, lagts ner har Whisper dubblat sitt användarantal till hela 20 miljoner. Och mobilappen för den som vill vara anonym har också fått företag att upptäcka dess växande marknadsföringsvärde.

I Whisper kan man skicka bilder med påhittig text ut till andra användare, chatta privat, bläddra bland en hög olika teman; och allt kan göras anonymt. Appen är tillgänglig för såväl iOS som Android – och är gratis.

Läs mer: Ruffle – den “anonyma” appen som ska konkurrera med Snapchat

Appen är tänkt att underlätta för de som anonymt vill få utlopp för sina känslor. Den har användare i 187 länder, och främsta ordet som flyger runt är faktiskt ”love” – trots den uppenbara risken för internettrollande.

Listiga företag kan använda sig av nyckelord i appen för att rikta in sig på användare beroende på deras humör. Nere? Upprymd? Ta en cola! Reklamen ser dessutom ut som vanligt, delat innehåll, likt de meddelanden som de anonyma användarna delar sinsemellan varandra.

Med 10 miljarder sidvisningar i månaden kan det vara ett smart drag att hålla koll på Whisper – något som Disney, Coca-Cola och 20th Century Fox redan gjort.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
BERT är den största förändringen sedan RankBrain