Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Vill du nå millenniegenerationen på nätet? Fem korta råd för digitala marknadsförares nya mindset

Generationen som föddes när internet redan var en självklarhet har helt andra referensramar och en inställning till reklam som skiljer sig markant från tidigare generationer. De är otroligt svårflörtade och har genomskådat alla marknadsföringsknep. Det enda som gäller nu är trovärdighet. Här kommer fem korta tips som är enkla att ta till sig om vad som gäller!

Synen på utbildning, sysselsättning, ägande och principen om det gemensammas bästa har satt alla etablerade marknadsföringregler ur spel. Det här påverkar radikalt hur marknadsförare måste jobba för att skapa varumärkeslojalitet hos nästa generationens kunder.

Annonser påverkar inte millenniegenerationen alls, går dem faktiskt spårlöst förbi. Bara 1 procent av användare mellan 13-28 år uppger att deras förtroende för ett varumärke påverkas av en annons. De undviker aktivt reklam, eftersom de inte ser det som relevant helt enkelt.

  1. Deras vänner på sociala medier och bloggar är numera de enda källorna de litar på innan de köper. Ynka 3 procent av Millennials vänder sig till traditionella medier som tv, tidskrifter och tidningar för information och influens innan de gör ett köp. De läser istället bloggar, vad deras vänner säger på sociala medier om ett varumärke och litar på andra källor där de söker ett autentiskt omdöme om en produkt eller ett varumärke. Vad andra säger om ditt varumärke är alltså 8 – 10 gånger mer kraftfullt än vilka annonser du har.
  2. Trovärdighet betyder mer än innehåll. Marknadsförare har fått lära sig att ”Content is King” men även om du har det bästa innehållet i världen så spelar det ingen roll om människor inte litar på ditt varumärkeslöfte. Flera studier visar att 43 procent graderar trovärdighet högre än själva innehållet.
  3. Millenniegenerationen är helt lojala. Men vägen till deras förtroende kräver omvägen genom andras förtroende. Glöm inte att de är öppna och villiga att dela med sig av sina erfarenheter och tankar till dig och ditt företag för att hjälpa dig att vinna förtroende i deras nätverk.
  4. Varumärken måste engagera sig aktivt på sociala medier. Engagemang är avgörande. Det betyder inte att bara ha en närvaro. Att engagera sig och interagera med dina besökare/kunder gör att de sannolikt blir en mer lojal kund.
  5. Millenniegenerationen vill hjälpa andra och ta aktiv del i framtagningen av nya produkter och även inriktningen på hela ditt företag. Det finns en uppriktig uppfattning hos många, särskilt Millenials, att det gemensamma bästa måste värderas högt – på så sätt blir du mer trovärdig och kan skaffa lojalitet från den här annars mycket svårflörtade målgruppen!

Annika Englund

Writer, Digital Analyst

Konversera DCI

Arbetat i Sverige, New York & Silicon Valley med tillväxtstrategier och tech start-ups. Är engagerad i öppen innovation, digital marknadsföring och jämställd teknikutveckling.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>