Keymetrics

Vi vill bara se Kalle och hans vänner på vanlig TV

Streaming och play-tjänster blir allt mer populära och den fasta tv-tablån är inte lika viktig som den har varit tidigare, förutom på julafton.

Andelen svenskar som strömmar tv och film har ökat med elva procent över senaste året*. Trenden ändras dock under juletider, då familjer samlas framför teven för att se några av de klassiska jul- och nyårsprogrammen. Kalle Anka och hans vänner ligger i topp (55 %) över de program svenskarna inte vill missa, följt av Karl Bertil Johnssons julafton (29 %) som var tredje svensk vill se. En tredjedel av svenskarna menar också att teven är med och bidrar till julstämningen (31 %) och att de tittar mer på teve under jul och nyår jämfört med resten av året (35 %).

Hela 84 procent av svenskarna tittar på linjärteve under julen. Att streama Kalle Anka och hans vänner för att se programmet en annan tidpunkt än klockan tre är för de flesta helt otänkbart. 6 av 10 (63 %) menar att programmet ska ses live, de som kan tänka sig att streama programmet vid en annan tidpunkt är framförallt de mellan 18-34 år.

– Jul och nyår är en tid full av traditioner och TV:n fungerar som en självklar plats att samla familj och vänner för en gemensam upplevelse, men som också tar julen till alla dem som tillbringar den på egen hand. Enligt undersökningen anser en tredjedel av de tillfrågade att teven bidrar till julstämningen och det är tydligt vilken central roll teven har för våra traditioner under julen, säger Magnus Nilsson, Product Manager för TV på Samsung.

Förutom Kalle Anka och hans vänner är det en generationsfråganär det kommer till vilka program/filmer som är viktigast att se under jul och nyår. Bland åldersgruppen 55-74 år är Nyårsklockorna på Skansen (38 %) och Året med Kungafamiljen (29 %) viktiga, medan dessa inte betyder lika mycket för de i åldrarna 18-34 som istället föredrar att se Svensson Svensson firar jul (26 %) och Julkalendern (22 %).

Julens populäraste tv-program
Kalle Anka och hans vänner (55 %)
Karl Bertil Jonssons julafton (29 %)
Svensson Svensson firar jul (21 %)
Nyårsklockorna på Skansen (20 %)
Tomten är far till alla barnen (18 %)
Året med Kungafamiljen (16 %)
Julkalendern (15 %)

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Intervju med Demoskops nya VD Karin Nelsson