Keymetrics

”Vi går mot att vara 100% digitala när det gäller vår marknadskommunikation”

Vi har intervjuat Fredrik Wallner som är Konsumentmarknadschef på Microsoft om en platsannons där han söker en ”kreativ Content Manager”. Vi fastnade på orden ”kreativ” samt beskrivningen ”digital native” i annonsen då det inte låter som den traditionella Microsoft vi är vana vid. Vad händer egentligen på Microsoft?

Ni söker en kreativ Content Manager till Microsoft i Sverige. Varför då och vad ska personen göra?

För läsare av Dagensanalys.se är det ingen nyhet att en av de mest effektiva och roliga kanalerna för att kommunicera i är de sociala och digitala. Vi går mot att vara 100 procent digitala när det gäller vår marknadskommunikation. Några av grundbultarna i arbetet är bra innehåll och en aktiv och engagerad dialog med konsumenter. Det är inom detta område vi förstärker med denna roll.

fredrik_wallner_microsoft
Fredrik Wallner, Microsoft

Vad är det som hänt som gör att ni söker just den rollen nu?

Vi stärker gradvis upp på detta område i takt med att vi lyckas driva förändringsarbetet som går mot det digitala. I Sverige ligger vi i framkant och har fått till denna roll som inte existerar på alla marknader där vi är aktiva.

Kommer ni att satsa på fler tjänster likt denna internt på Microsoft – där ni vill få in digital natives i verksamheten?

Ja, vi strävar efter en jämn balans mellan kön och åldrar på företaget då vi tror att olika bakgrunder och erfarenheter är en nyckel till att kunna vara relevanta och intressanta för de målgrupper som vi kommunicerar med. För just den här rollen tror vi att någon som är uppväxt med digitala och sociala tjänster har mycket att lära vår organisation.

När jag ändå har dig på tråden – när kommer coola Hololens till konsumentmarknaden?

Det är lite för tidigt att svara på den frågan. Men de första applikationerna mot konsument har börjat kommuniceras. Bland annat ett projekt med svensk anknytning där Volvo Cars och Microsoft jobbar med spännande saker. Läs mer om Hololens här.

Fredrik tar gärna emot tips på bra kandidater. Mer information finns här.

 

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Google delar med sig av .new till fler