Svenskar positivt inställda till annonser för att få gratis nyheter på nätet

Drygt var tredje svensk är positivt inställda till att nyhetssajter använder annonsering för att få tillgång till nyhetsartiklar på nätet. Det visar en ny nationell undersökning från Novus på uppdrag av Criteo. 

I den yngre generationen är acceptansen ännu högre, varannan svensk i åldern 18-29 år är välvilligt inställda till annonseringen. Undersökningen visar vidare att tre av fyra svenskar medvetet klickar på annonserna, och var femte svensk anser att annonserna är bättre riktade mot dem än för ett år sedan.

– Detta är uppmuntrande siffror för svensk media och jag tror det beror på att läsarna har börjat inse fördelen med bättre riktade annonser som är mer personligt anpassade. Som konsument vill jag inte se annonser som är helt irrelevanta, men jag har mycket mer acceptans och intresse för en annons som visas vid rätt tid på rätt plats, säger Andreas Wahlman, Svensk försäljningschef på Criteo.

Om undersökningen

Målgruppen för undersökningen är allmänheten 18-79 år. Intervjuerna har genomförts med ett slumpmässigt riksrepresentativt urval ur Novus Sverigepanel bland personer i åldern 18-79 år. Undersökningen har genomförts som webbenkät under hösten 2015. Totalt omfattar undersökningen 1014 intervjuer. Resultatet har efterstratifierats.