Keymetrics

Skänk pengar genom att titta på reklam – framtidens sätt att locka kräsna konsumenter?

Många störs nog av onlinebaserad reklam, om det nu är reklamklippen på Youtube innan man kan skratta åt ”Sommaren i City”, eller frustrerande pop-up banners på sidan med matrecept. Detta innebär också att alltfler använder sig av reklamblockerare. Men nu finns det en annan lösning – för varje annons du ser skänks en peng till välgörenhet.

Det är ett Australiensiskt initiativ som är bakom projektet Make Some Change. Skaparna Michael Battle och Jesse Richardson föreslår att man ska klicka in sig på deras sajt, spana in annonser och samtidigt alltså donera pengar till välgörande ändamål.

Läs mer: Unga kan inte urskilja reklam mot vanliga träffar

För detta ändamål har man skapat en digital online-valuta, Change coins. Till skillnad från exempelvis BitCoins så är emellertid denna valuta knuten till amerikanska och australiensiska dollarn. Varje tittning generar ett antal Change Coins, och användaren väljer sedan själv ut ändamålen som pengen ska skänkas till.

För närvarande går 35 procent av initiativets intäkter till välgörenhet, 35 procent för marknadsföring för projektet, och 30 procent till skaparnas elräkningar (enligt dem själva).

Tanken bakom projektet är intressant. Istället för att tvingas se på annonser väljer alltså internetanvändare att själva söka sig till dem. Företag kan slippa negativa märkesassiociationer (”negative brand experience”) genom att störa folks kattklipp, och kan istället förbättra sin image genom att förknippas med välgörenhet.

Vidare – som utvecklarna ser det – så blir reklamtittandet mer shopping än ”vanlig” reklam. Genom att ge makten till konsumenten kan denna själv välja intresseområden; gillar man bilar kan man titta på bilar, gillar man kavajer kan man se på klädreklam. Reklammakarna kan också lättare söka sig till sin målgrupp.

Än så länge verkar inga svenska företag ha hoppat på, men det kan ändå hända att detta är en vettig framtida lösning även i andra länder. I en tid där konsumenten själv kan och vill välja bort ointressant innehåll kan detta vara en bra metod att locka medvetna konsumenter till sig.

Bildkälla: makesomechange.com

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
De kommande 25 åren av e-handel