Keymetrics

Skäll inte på fildelarna

När moralpaniken över gratis fildelning på nätet härjade som värst och The Pirate Bay-grundare jagades till Indokina, var det vissa av oss som försynt hävdade att det kanske var de lagliga alternativen som var för krångliga och att de flesta faktiskt inte hade något emot att betala för sig. Färsk statistik tycks ge oss rätt.

I den årliga studien Svenskarna och internet, är trenden tydlig: fildelandet går ner! Inte bara det, fildelarna är de som också köper mest underhållning på nätet. Kan det tänkas att lättanvända och högkvalitativa tjänster som Spotify, Netflix och Viaplay har något med saken att göra?

Andelen av den vuxna svenska befolkningen som fildelar är nu 17 procent, vilket är den lägsta siffran sedan 2007 och den tredje lägsta totalt sedan mätningarna startade 2004. 58 procent av fildelarna prenumererar på nätmusik och 46 procent på rörlig bild, jämfört med 39 procent respektive 24 procent i resten av befolkningen.

Läs mer här.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Google ska krossa Spotify med Youtube Music