Sakta flyter undersökningsbranschen

I senaste resultatet av den världsomspännande GRIT-studien, säger en tredjedel av de nära 1500 svarande att undersökningsbranschen kommer att genomgå stora förändringar de närmaste fem åren. Eller säger de egentligen att de hoppas att deras fullservice-konkurrenter ska kasta in handduken?

Marknadsundersökningar är en bransch som präglas mycket av svängningar mellan ytterligheter. En gång i tiden var alla företag i huvudsak datainsamlare. När det inte var lönsamt och fint nog längre, skulle alla bli konsulter som levererade insikter till styrelserummen. Då upptäckte några att det där med datainsamling var nog inte så dumt ändå och började tjäna goa pengar på det. När nu några påstår att fullserviceföretagen, de som vill vara både datainsamlare och insiktskonsulter, är på väg att dö ut, känner vi på Dagensanalys.se att det tror vi på när vi ser det.

En annan ytterlighetskamp har varit den mellan kvalitativa och kvantitativa undersökningar. Även om de stollar som trodde att den ena inriktningen kunde klara sig helt utan den andra nu lyckligtvis är utrotningshotade sedan många år, är det ändå upplyftande att läsa i GRIT-studien att 69 procent av de svarande använder båda inriktningarna.

Mindre upplyftande är det att läsa att 77 procent är så efter sin tid att de anser att de måste förändra sin verksamhet ordentligt för att hänga med i konkurrensen och att en bra bit över hälften av alla enkätundersökningar inte kan genomföras på mobiler. Fast vad var annat att vänta i en stockkonservativ bransch som alltid kämpat för att hålla fast vid gårdagens rutiner och standarder?

Ladda ner ditt eget ex av GRIT här.