Keymetrics

Netflix tänker förnya sin tjänst

Netflix, den ledande streamingtjänsten, kommer att effektivisera sin sida och förbättra upplevelsen för sina tittare – och minska bandbredden.

I USA står Netflix för en betydande del av datatrafiken, hela 37 procent faktiskt. Även om inte fullt lika många här i Europa använder sig av tjänsten, så är det ändå ett ständigt ökande antal tittare som tillkommer varje månad.

Med en ny algoritm ska man minska datatrafiken med 20 procent, och därmed minska mängden bandbredd som går åt när man tittar. Inte nog med det så ska man också förbättra kvaliteten på filmerna. Hur?

Läs mer: Netflix amerikanska utbud i Sverige – så här får du tillgång

Genom att anpassa sig efter filmmaterialet kommer man att effektivisera mängden trafik – som Netflix säger till Variety så kräver ”My little Pony” inte lika mycket bits som ”The Avengers” – den förstnämnda har bara enstaka färger per ruta, medan storslagna actionrullar svämmar över i färgrika effekter,

Algoritmen ska koda om filmerna och serierna till att ta så lite plats som möjligt, och samtidigt behålla högsta kvalitet. Den kommer dessutom att göra det på nätterna, när du sover, för att underlätta för oss som måste ”bingea” senaste säsongen av ”Archer” på eftermiddagen.

Så den som vill kolla på mobilen eller har en seg uppkoppling kommer att kunna göra det både snabbare och snyggare. Detta är förstås inte enbart altruism från Netflix sida, utan är en medveten strategi i ett steg mot att erövra ännu fler länder.

Algoritmen beräknas vara färdig våren 2016.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Internetstiftelsen köper MetaSolutions