Keymetrics

Mobilerna kommer att dominera marknadsföringen 2016

Under 2015 säkrades mobiltelefonen som den starkast växande plattformen för online marknadsföring. Men vilka är de kommande trenderna att hålla koll på under det annalkande året?

Det är sajten Mashable som frågat några experter om vilka de tror som är de kommande strömningarna i mobilreklamsbranschen. Nedan listar vi de tre främsta tipsen.

  1. Instagram
    Instagram Ads är en förhållandevis ny funktion, som spås bli en framgång bland många av de större märkena. Även om många varit skeptiska till en början så har den senaste uppgraderingen öppnat fler möjligheter. Nu kan man ha klickbara länkar i Instagram-inläggen (men det kostar!) och dessutom tillämpa Facebooks målgruppsidentifiering (”targeting”). När ”alla” numera sitter på Instagram är det omöjligt att inte använda plattformen för kreativ reklam, säger Jonathan Long, från Market Domination Media.
  2. Mobila videoannonser
    Dan Sapozhnikov från AdGate Media LLC tror på videoannonserna för mobila plattformar kommer öka ytterliggare under det kommande året. När alltfler ägnar alltmer uppmärksamhet på sina mobilskärmar ökar vikten av att fånga deras uppmärksamhet. Och fördelen med mobiltelefonen är att man till skillnad från traditionell TV-media kan få konsumenten att klicka sig vidare i själva annonsen.
  3. Mobila betalningar
    Det är mycket troligt att alltfler konsumenter kommer att använda sig av betalning via mobiltelefoner, tror Shalyn Dever, från Chatter Buzz. Alltfler märken och appar integrerar betallösningar för att tillmötesgå mobila användare. I USA spås ökningen av mobila betalningar öka dramatiskt under de kommande åren, och undertecknad tror att en jämförelse med svenska marknaden är träffande, med exempelvis Swish och liknande metoder.

Läs mer av listan här.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Fujitsu vill investera i Analytics-startups