Keymetrics

Köp starka varumärken

Köper du aktier på börsen, men har svårt att hitta de där riktiga vinnarna? Satsa på företagen med starkast varumärke.

En ny studie av brittiska Brand Finance visar att en portfölj av företag med högt varumärkesvärde, Brand Value, skulle gett nästan dubbelt så hög avkastning under de senaste åtta åren jämfört med snittet av brittiska indexet S&P 500. Studien skiljer företag åt genom att dividera Brand Value med Enterprise Value, företagsvärdering och när den relationen nått över 30 procent räknas företagets varumärke som starkt.

Vi på Dagensanalys.se blir inte alls förvånade över att ett bra varumärkesbygge leder till framgång för ett företag, först gentemot konsumenter och som en konsekvens av det på aktiemarknaden. Brand Finance tar inte upp den rätt så uppenbara frågan om varför aktiemarknaden inte lyckats räkna in denna parameter i sina förutsägelser.

Läs mer: Brand Finances pressmeddelande.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Två ägg diskuterar: Kakor är inte detsamma som räckvidd