Keymetrics

I kaoset vinner reklamblockeraren

KIA-index genom Sveriges Annonsörer ska genomföra en studie tillsammans med  svenska publicister, som Aftonbladet, Bonnier Tidskrifter och Göteborgs-Posten i syfte att kartlägga problemet med reklamblockerare. Varför inte börja med att titta på existerande studier?

När aktörer i branschen inte ser att det redan finns kunskap, studier eller kartläggningar om problemområden som man vill adressera är problemet större än vad man vill tro. För att på riktigt förstå ett globalt problem måste man börja med att vara ödmjuk inför hypotesen. Därefter kartlägga vilken existerande kunskap som finns inom området för att slutligen fördjupa sig inom valda delar för att få svar på specifika frågor.

När nu Sveriges Annonsörer tillsammans med Aftonbladet, Bonnier Tidskrifter och Göteborgs-Posten vaknar upp, är det redan för sent. Det är som att de tror att världen börjar och slutar i sin egen lilla bubbla, vilket är en starkt bidragande orsak till att reklamblockeringen fått så stor spridning.

Som exempel har vi på Dagensanalys.se redan genomfört tre studier med svenska internetanvändare, tillsammans med undersökningsbolaget Snabbasvarvarav den sista ger mycket intressanta insikter i varför man använder reklamblockerare, genom öppna svar.  Vi var det första mediet som på allvar började kartlägga och skriva om hotet med reklamblockerare.

För 18 månader sedan träffade vi representanter från Aftonbladet som tyckte att siffrorna var förvrängda – för inte kunde väl deras besökare använda reklamblockerare. Istället för att lyssna fortsatte Aftonbladet att trycka ut sina annonser i allt större format. Varningarna haglade och Aftonbladet fortsatte att ignorera problemet med reklamblockerare. Först nu vaknar man upp efter påtryckningar från annonsörer som ifrågasätter annonsleveranserna. Hela 18 månader av bortkastade möjligheter där man kunnat agera proaktivt i att hitta lösningar.

Istället för att samla experter inom ämnet väljer man nu att ’ta tag i saken med egna händer’ för nu ska det blir ordning på det här. Samtidigt strider IAB till verket för att komma på hur man ska kunna stänga ute användare som har reklamblockerare. Det är med andra ord ett kaos av initiativ som borde kunna koordineras på ett vettigare sätt. Om branschen inte samlar sig, tar vara på den kunskap som redan finns så kommer reklamblockeraren att vinna.

För att få tillgång till våra undersökningar är det bara att skicka epost till redaktion@dagensanalys.se.

För att ta del av våra över 100 artiklar, intervjuer, studier, case inom ämnet är det bara att klicka här och här. Det bästa med vårt bibliotek av kunskap är att allt är helt gratis.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Två ägg diskuterar: Digitala prenumerationer