Keymetrics

Google testar att låta dig testa appar innan du köper dem

Nästa gång du ser en annons för ett smartphonespel, kanske du får möjlighet att testa appen innan du tar beslut om att ladda ner den eller inte.

Det är tanken bakom Googles nya annonsformat ”Trial Run”, vilket kommer att ge användarna en 60 sekunders speltid för att prova innan man bestämmer sig om ett spel förtjänar en plats på i deras telefon.

Det är inte så dumt, hur vet du om ett spel är underhållande om du inte faktiskt har tillbringat lite tid med att spela?

Så här kommenterar Google på sin blog

”Developers are constantly looking for new ways to bring users to their apps. But because people’s attention on mobile is becoming shorter and more intent-rich, finding engaged users of your app is an ongoing challenge — both before and after an install. In fact, we found that one in four installed apps is never even used. We’ve focused our efforts on offering developers advertising tools that engage users and showcase an app at its best. We recently redesigned one of our in-app ad formats, and are building on our desire to create beautiful app ad experiences. That’s why today we’re introducing two new rich, immersive ad formats to our growing suite of creative app install solutions”

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Här är beviset på att vi måste reda ut trafiksiffrorna på nätet