Keymetrics

Digitalt ledarskap – skillnaden mellan 1:or och 0:or

Den digitala transformationen kan inte ha undgått någon marknadsförare eller medieaktör i Sverige. Idag konsumeras lika mycket media digitalt som analogt och annonsintäkterna är på väg att köra om alla traditionella mediekanaler.

Nästa stora trend som man inte får missa är den mobila explosionen där användandet av allt via mobilen – media, sociala medier och online-video redan har passerat datoranvändandet.

Den digitala transformationen kräver digitala ledare. Samma gamla chefer som igår skapade framgång kommer troligtvis inte skapa samma framgång i en digital och mobil framtid.

Man måste helt enkelt älska data och analys för att lyckas i ett mer fragmenterat digital framtid. Den viktigaste rollen i organisationen kommer vara er CRO-expert. Vet ni inte vad CRO (conversion rate optimization) står för skall ni kanske se er om efter ett annat jobb om ni skall vara med på det digitala tåget. Allt på nätet går att optimera.

Många företag rensar friskt i de nedre leden, men många gånger sitter de gamla analoga ledarna kvar och skall ta företagets produkter och tjänster in i en digital framtid.

Här finns en risk att man skapar en mycket dålig organisation om man rensar bort alla gamla trotjänare som historiskt har skapat de stora intäkterna till förmån till nya digitala hjältar. Många av de man rensar bort har koll på data och befintliga system, vilket cheferna sällan har, sedan stoppar man in digital kompetens som skall omvandla den gamla analoga affären till en digital affär.

Man skall kanske börja med att se till att man har digital spetskompetens i ledningen innan man rensar i de nedre leden, annars är risken stor att ledningen och de nya digitala medarbetarna som skall bygga framtidens affär inte förstår varandra.

Det finns ett gammalt talesätt ”Barn gör inte som du säger, de gör som du gör”. Det krävs en ledning som verkligen förstår alla nya digitala trender och tjänster som varje dag förändrar branscher och människors beteenden.

”Se bara på Spotify som har förändrat vår relation till musik, nu är det spellistor som gäller och inte musikförlag som ger ut musiken. Frågar man dagens ungdomar om vilket förlag som står bakom artisten så ser de ut som frågetecken. Framtidens artister är sina egna musikproducenter, titta bara på Robyn och Laleh. Eller fundera på katalogmarknaden som dödades av Google. Eller iPhone som paketerade och displayade samma funktioner som Nokia och Ericsson hade på ett användarvänligt sätt. Uber och Airbnb som har trasat sönder taxi- och hotellbranschen äger inte en bil eller ett enda rum”

Därför behöver vi en digital ledning som förstår de nya digitala och mobila användarna och kan paketera smarta lösningar som de vill ha dem, istället för att paketera om de analoga tjänsterna till digitala format.

Så här ser framtidens digitala ledare ut: 1:orna

– Framtidens digitala ledare är transparenta och lyhörda och lyssnar på sina kompetenta medarbetare för att hitta nya smarta lösningar och de lyfter fram medarbetarnas insatser

– Framgångsrika digitala ledare grundar beslut på data och analys, de gillar att testa och iterera med A-B tester eller multivariata tester för att alltid försöka hitta den optimala lösningen

– De bästa cheferna ser till att alltid lyfta fram de främsta kompetenserna så att man kan optimera affären genom att alltid använda resurserna på bästa sätt

Så här ser gårdagens analoga ledare ut: 0:orna

– Gårdagens analoga ledare är hierarkisk och lyssnar inte på sina medarbetare, han/hon vet bäst själv och gör som man alltid har gjort. De stjäl gärna andras idéer och tar äran för saker som de inte har gjort själva

– Ledare som inte förstår digital marknadsföring låter tyckande gå före data och insikter i sina beslut

– Gammalmodiga chefer rekryterar sina kompisar och köper tjänster av sina vänner

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Dagens Media marknadsför Breakits betalvägg bakom sin egna