Keymetrics

Den 7 december näthandlade svenskarna mest under året

Black Friday-handeln i Sverige ökade men trumfades av den 7 december.

Det amerikanska fenomenet Black Friday har slagit igenom på riktigt i Sverige. Under fredagen ökade onlineförsäljningen med 27 procent jämfört med 2014. Men det är den 7 december som är dagen då svenskarna näthandlat som mest under året. Totalt beräknas 821 miljoner kronor (96, 9 miljoner USD) ha spenderats på nätet under måndagen den 7 december. Det framgår av nya siffror från Adobe.

Black Friday (27 november) och Cyber Monday (30 november) är två amerikanska fenomen som på senare år spridits till resten av världen, inte minst till Sverige. Under Black Friday näthandlade svenskarna för 623,9 miljoner kronor (74 miljoner USD), en ökning med 27 procent jämfört med förra året. För Cyber Monday har genomslaget inte varit lika påtagligt. Under Cyber Monday 2015 var siffrorna oförändrade i jämförelse med 2014. Enligt en analys av Adobe handlade svenskarna som mest den 7 december – hela 821 miljoner kronor.

– Vår analys visar tydligt att Black Friday har fått fäste i Sverige och kraftigt överträffade förra årets försäljning. Men det är ändå den 7 december som är dagen då svenskarna näthandlar som mest. Dagen slog både Cyber Monday och Black Friday, säger Jes Schyum, nordisk kommunikationschef Adobe

Mycket trafik från mobiler och surfplattorna

Av Adobes analys framgår också att 18 procent av onlineköpen i Sverige under Black Friday genomfördes med en smartphone, medan surfplattorna stod för nästan 11 procent. Det betyder att svenskarnas köp från mobila enheter under Black Friday utgjorde 29 procent av samtliga köp.

– Svenskarna är flitiga med sina mobiler och surfplattor när de ska näthandla. Vi kan se att besök från smartphones står för mer än vart tredje besök. Det är en uppåtgående trend som kan tillskrivas mer mogna nätkonsumenter, bättre anpassade sajter och större skärmar, säger Jes Schyum

Adobes analys

Adobes data om näthandeln bygger på anonyma uppgifter från mer än 275 miljoner besök på 4 500 detaljhandelswebbplatser över hela världen. Adobes rapport är den mest omfattande sammanställningen i branschen och mäter bland annat 80 procent av alla transaktioner på nätet från de 100 största amerikanska detaljhandlarna. 75 procent av allt som spenderas online hos de 500 största amerikanska detaljhandlarna går genom Adobe Marketing Cloud.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Digitala brevlådan Kivra når 3 miljoner användare