Keymetrics

Data är nyckeln till en digital framgång

Jag är lite förvånad att idag år 2015 när internet har funnits bland oss i en evighet och i princip alla svenskar handlar på nätet, att e-handelsföretagen fortfarande är så dåliga.

Låt mig ta ett exempel:

Jag handlade ett par DR Martens på eshoes. Jag uppgav namn adressuppgifter, e-post, mobiltelefon och personnummer. Nu har jag gett dem massor av datapunkter som de kan använda. Mitt namn kan de koda så att de vet om jag är man eller kvinna, de har mitt personnummer att koppla kön på.

De har dessutom uppgifter om vart jag bor så att de skulle kunna skapa en beteendeprofil baserat på vilka typer av 46 åriga män som bor på Kungsholmen, men nej…

eshoes

Eshoes har klassat DR Martens som damskor och bombar mig med sexiga erbjudanden med högklackat och dylikt. Trots att de borde veta att jag är man, de vet hur gammal jag är och kan skapa en beteendeprofil på hushåll.

Skärpning alla som mailbombar irrelevanta erbjudanden, använd den data som ni har fått.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Pamela i TV-soffan om sitt deltagande i Excel-SM