Keymetrics

Årskrönika: Digitala nyhetsåret 2015 – de 3 hetaste nyheterna månad för månad

Nyhetsåret 2015 var ett mycket intressant år för alla som arbetar med digital marknadsföring. Vi på Dagensanalys.se fick vara med om denna spännande resa på många sätt: Trafiken under året ökade markant, vi publicerade många spännande nyheter som lästes och delades, vi deltog i flera stora event samt arrangerade vårt eget.

Här kommer en sammanfattning av det digitala nyhetsåret 2015 med de nyheter som toppade listorna månad för månad.

Under januari ville man läsa om vilka trender som var heta under det kommande året. De tre nyheter som publicerades under januari månad och lästes mest var följande:

Topp 3 trender 2015 enligt Google – samt en topp 10 lista

Åtta vassa trendspaningar inför mediaåret 2015

Nio saker som kommer att hända under 2015

I februari stillades trendspaningarna för 2015 och mer normala nyheter låg i topp på läslistorna. Det var nyheter om hur man lyckas i sociala medier, hur Michael Nyqvist gav sig in i onlinebranschen och intervjun med Gotlänningen Ola Stenegärd som är designchef på BMW Motorrad som drog trafik.

Här är bästa tiderna att publicera i sociala medier

Skådespelaren Michael Nyqvist ger sig in i onlinebranschen med tjänsten Vionel

Alla nya BMW motorcyklar grundar sig på data, statistik och analys

Mars dominerades framförallt av vår nyhet om hur Måns Zelmerlöws låt ”Heroes” inspirerades av David Guettas ”Lovers in the sun”. Andra populära artiklar handlade om hur man kunde se på solförmörkelsen online samt vår intervju med duon Niclas ‘Deeped’ Strand och Sarah Larsson Bernhardt.

Musikbranschen tar från varandra – Lyssna på hur Måns Zelmerlöws låt Heroes inspireras av David Guetta

Här kan du titta på solförmörkelsen online

”Content is king, context is queen and conversation is the game we play”

Under april var det helt andra nyheter. Nu ville de flesta läsa om digital marknadsföring. Man ville fördjupa sig i vilka nyckeltal som var viktiga, hur Klarna hjälper e-handlare att sälja mer och hur lång tid man lägger på att se på sin favoritserie.

”Här är nyckeltalen du egentligen borde följa”

Klarna vill hjälpa e-handlare att sälja mer

Så här lång tid tar att titta på din favoritserie

Maj dominerades av blandade nyheter, allt från kändisar till hur man lyckas med sin digitala marknadsföring. Vi läste om hur U2 spelade i tunnelbanor och hur man hanterar stora datamängder på ett smart sätt. Återigen hade Dagensanalys.se en intervju med en digital expert – denna gång var det Michael Kazarnowicz  som lever sitt liv på internet. Artikeln toppade läslistan av nyheterna som publicerades under maj månad.

U2 lurar alla när de spelar i New Yorks tunnelbana

Lär dig att analysera och visualisera stora datamängder tillsammans med EXASOL och Tableau

Innovationschefen avslöjar vad som väntar runt hörnet

Under juni ville vår publik åter igen läsa om sociala medier. Den mest lästa nyheten var vår lansering av Social Media Index som följdes av tankar kring om man skall försöka digitalisera chefen eller om man skall låta digitalexperten bli chef istället samt hur man når den yngre generationen i en digital värld.

Nu lanserar vi svenska Social Media Index

Skall man digitalisera chefen eller skall digitalexperten bli chef – tio heta tips för en digital framgång

4 karaktärsdrag du måste ha koll på för att nå den yngre generationen

Juli, sommar och semester, men vår kära publik läser fortfarande våra nyheter om digitala trender med glädje och det var ett stort sug efter information som rörde det digitala. Man ville veta allt om nya Apple Watch 2, hur man blir en toppresterade och hur det står till med Sverige och internet.

Jätteläcka om Apple Watch 2 – avslöjar flera nyheter

Bli en toppresterare -5 tips för att få mer gjort!

Bästa(?) Sverige – hur står det till med internet?

Augusti – semestern är på upphällning och alla är tillbaka på jobbet. Vad vill man läsa efter en lång skön ledighet? Jo, man vill så klart veta vilka nyheter som har släppts på Netflix, man vill ha goda tips till ett bättre ledarskap samt läsa mer om hur alla använder sin mobil varannan minut.

Nyheter på Netflix under augusti 2015 – alla nya filmer och serier

10 tips för bättre ledarskap

Varannan minut använder vi mobilen

Under september var det återigen bara renodlade nyheter om digitalt som toppade läslistan. Läsare ville veta mer om disruptive business, nya iPhone 6s och 6s plus samt om hur RTB och Programmatic kommer att ta över den digitala annonsmarknaden.

7 digitala innovatörer som har trasat sönder gamla affärsmodeller

Nya iPhone 6S och 6S Plus släpps den 9 september, här är listan på alla nya funktioner

RTB och Programmatic kommer inom en snar framtid att ta över den digitala annonseringen

Oktober och de digitala höstnyheterna som gillades och lästes mest var intervjun med Bangerhead, vår lansering av DAbase seminarier om videomarknadsföring samt att programmatic inte är så problematiskt trots allt.

Bangerhead: från 0 till 70 miljoner på sju år

Anmäl dig till höstens hetaste seminarium om videomarknadsföring!

Programmatic, not too problematic

I November var alla nyheter om digital marknadsföring fortfarande stekhett. Våra läsare ville veta hur man lyckas i sociala medier, varför Hemtex har lyckats på nätet samt läsa rapporten Svenskarna och internet.

Den ultimata guiden till riktad annonsering på 8 sociala plattformar

Insikt är styrka – Hemtex visar att kundinsikter kan ge ökad försäljning

Svenskarna och internet 2015

December med jul och nyår med allt vad det innebär, då vill alla veta vad som gäller under 2016 och vår mest lästa artikel handlar om vad tre digitala experter tror om det kommande året. De hetaste konsumenttrenderna enligt Ericsson och svenskarna som är mest aktiva på Linkedin toppar listan av mest lästa under december. Våra läsare vill fortfarande hålla sig uppdaterade om alla digitala trender trots allt julfirande och julrea.

3 digitala specialister tycker till om framtiden – de 5 viktigaste spaningarna för 2016

10 hetaste konsumenttrenderna 2016 enligt Ericsson ConsumerLab

Här är svenskarna som är mest aktiva på LinkedIn

Vi vill tacka alla läsare som har följt oss under året och vi ser fram mot ett nytt digitalt nyhetsår 2016.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Allt färre sökningar på Google leder till klick