Keymetrics

Apparna – kommer de att revolutionera TV-landskapet?

TV’s framtid är appar – så har Apple marknadsfört sitt Apple-TV. Man vill helt komma runt hur traditionell TV fungerar, och istället låta tittaren bestämma över sitt vad som visas på TV-skärmen. Hur kommer detta att påverka TV-utbudet?

Det är tittaren som bestämmer – ja, på sätt och vis i alla fall – när det kommer till Apple-TV. Framtiden handlar alltmer om direkta kanaler till konsumenten, istället för att som i fallet med traditionella kabelkanalspaket begränsa tittarna till ett förutbestämt utbud.

Dessa direkta kanaler kan i synnerhet vara viktiga nu när det de 90talister och snart även 00-talister börjar ta plats framför TV-apparaterna. De är inte lika vana vid tydliga tablåtider och begränsade utbud. Istället vill man se vad man vill, när man vill.

Läs mer: Apple TV ska nu på allvar ta över vardagsrummet

Nya aktörer tävlar alltmer om tittarens uppmärksamhet via Apple-TV. Ledorden är direktkontakt och ”content parity”. Man vill möjliggöra för konsumenten att, utan mellanhänder, kunna anpassa utbudet till sina intressen. Innehållet ska helst vara skräddarsytt efter tittarens preferenser. Kan man verkligen fortsätta betala för att se sådant man inte vill se när man lika gärna kan testa en annan app?

En annan stor skillnad är även möjligheten för TV-producenter att i realtid följa publikintresset på ett klart mer tillförlitligt sätt än via tidigare tittarundersökningar. Tillsammans med möjligheten att skapa mer interaktiva berättelser – alltså program som kan påverkas direkt av tittarna – så öppnas dörrar som tidigare varit stängda eller i varje fall trögrörliga.

Det finns också en spännande demokratisk aspekt av det hela. Nu kan ofta även mindre aktörer på TV-marknaden konkurera med de stora, samtidigt som också skillnaderna mellan Youtube och Canal+ suddas ut. Man kan fråga sig om Epic Rap Battles eller gangster-katter någonsin hade fått sådan spridning inom traditionell TV-media? Och hade verkligen serier som Firefly lagts ner efter bara en säsong om den sänds idag?

Frågan är förstås hur mycket retrotrenden slår till – kanske kommer alla att titta på VHS igen – men utöver det så kan ligga mycket i att TVs framtid är appar.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Vad ger ett hackathon?