Keymetrics

8 minuters inblick i den digitala framtiden med 12 trendspanare

12 vassa trendspanarna gav sin syn på vad som kommer att ske under 2016. Det fullsatta seminariet bjöd på några av Sveriges tongivande personer inom digital marknadsföring och kommunikation som berättade om vad de förutspår vara de hetaste trenderna under det kommande året.

Formatet var rappt – alla talare fick 8 minuter på sig att berätta sin historia

Det absolut roligaste sättet att ta del av dessa spaningar är att få privilegiet att vara en av de utvalda. Alla kan tyvärr inte tala, så det näst bästa är att bara luta sig tillbaka och lyssna på vad de utvalda hade att dela med sig av. Det sämsta är att sitta kvar på kontoret och släcka bränder och totalt ignorera att ett nytt år kommer med stormfart med många nya spännande utmaningar som står inför dörren om bara 21 dagar.

IAB trendsseminarium – 8 minutes 2015,  Charlotte Thur, VD IAB Sverige – Charlotte började med att hälsa alla välkomna på ett snabbt och rappt sätt som formatet förordade.

Första talare ut var Miyako Soeda Thornton, Digital Marketing, Telia Sonera – Miyako Soeda pratade om ”Morgondagens medieköpare” hon började presentationen med att skoja om att talarpodiet inte var anpassat för personer som var runt 1,5 meter långa. Hon berättade om hur TeliaSonera ser på mediesamarbeten nu och i framtiden och att den digitala utvecklingen ställer högre krav på alla partners.

Andra talare för dagen var Jeja Svensson, Digitalstrateg, Ziggy Creative Colony – Hon talade om ”Kundens förväntningar och nytta i fokus” man måste helt enkelt vara mer relevant för att lyckas.

Tredje talare för dagen var Linda Palmgren, VD, United Influencers – ”Less is more” hon pratade om social influencers roll i digitala media och att framtidens ”Content Marketing” faktiskt måste anpassas till det innehåll där det publiceras.

Fjärde talaren var Jonas Dahlquist, VD, Starcom – ”Fucka upp ditt flöde” Jonas talade om att det sociala medieflödet blir allt mer ”vanilj” där man får samma nyheter flera gånger om från sina vänner i sociala medier pga. algoritmer. Hans rekommendation var att göra en social ”Disrupt” och börja gilla och följa lite random för att få ett bättre medieflöde (problemet med Facebook är dina vänner enligt dem?).

Talare nummer fem var Alexei Grinevski, Nordic Research Director, PlayAd – ”Evolution av reklamfilm” Alex visade en graf att TV-tittandet dalar, men han visade en ny graf där hans teori var att rörlig reklam bara ligger i början av sin tillväxtfas då rörligt i sociala- och digitala medier är framtiden.

Talare nummer sex Jeanette Duvebrant, Agency Head, Google – ”Morgondagens vuxna” Jeanette presenterade kloka insikter som Google alltid gör med massor av intressant statistik om digitalt beteende.

Sjunde talaren var Lisa Wennström, Head of SEM, iProspect – ”Ett förändrat söklandskap 2016” Lisa presenterade data och insikter om att det blir allt mer viktigt att vara sökbar i alla kanaler.

3 minuters bensträckare, nu kör vi igen (puh, högt tempo) dags för final

Åttonde talarens tur Josefine Kvarnström, FC, Schibsted – ”Sluta prata om dig själv – så lyckas du med native” Josefine bjöd på många fina insikter om hur man lyckas med Native advertising.

Tid för talare nummer nio Jim Carlberg, Marketing Manager, UNICEF – ”Rättigheter för rättigheter” Jim pratade om deras samarbete med ABBA  där de skänker alla rättighetsintäkter från Chiquitita, mycket inspirerande och roligt att höra.

Elfte talare var Martin Deinoff, vVD, Creuna – ”Digital Innovation” Martin kom med några riktigt bra insikter som är svåra att förmedla i efterhand, man måste helt enkelt ha varit där.

Den tolfte talaren och dagens final stod Rikard Steiber för med – ”Trends” Rikard pratade om framtiden med Virtual Reality (VR) och visade några videoklipp och gav sin syn på framtidens 360-video.

En mycket intressant och lyckad afton i ett roligt format – dock utmanade för oss talare – gav åhörarna en rapp inblick in i 2016 med många nya inspel på en kort tid. Missa inte detta 2016.

 

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Alla nominerade till Stora Kommunikationspriset 2020